Ekonom v iPadu

Týdeník Ekonom (včetně tohoto článku) si můžete přečíst i na vašem iPadu.

APLIKACI STAHUJTE ZDE.

Během letošních prázdnin vjede na dálnici D1 stavební technika a dlouho očekávaná rozsáhlá rekonstrukce a rozšíření nejvytíženější české autostrády započne. Taková je optimistická představa Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

"Záleží ale na tom, zda získáme včas všechna potřebná stavební povolení a hladce proběhnou i výběrová řízení na zadavatele," nezakrývá v rozhovoru pro týdeník Ekonom pověřený šéf ŘSD René Poruba, že rizika startu tohoto klíčového dopravního projektu jsou nadále vysoká, ačkoli některá stavební povolení (stále ale nepravomocná) už mají v kapse.

Miliardy navíc

Dalším problémem je rozpočet, který stále roste. Donedávna se hovořilo jen o 18 miliardách. Loni ŘSD uvádělo, že modernizace všech 160 kilometrů D1 od Mirošovic u Prahy po Kývalku u Brna bude stát 23,6 miliardy korun.

A letos investiční záměr uvádí už cifru 28,2 miliardy korun. Rozdíl ve výši téměř pěti miliard šéf ŘSD vysvětluje jednak doplňkovými stavbami, tak i velmi náročnou logistikou, do níž budou například zapojeny i všechny složky integrovaného záchranného systému pro případ vážně hrozících dopravních kolapsů.

"Na všech rekonstruovaných úsecích budou instalovány kamery, radary, informační tabule, zvláštní dopravní značení. Budou do toho zapojeny i odtahové služby, počítáme s nonstop službou dopravní policie. Připravujeme i řadu opatření pro informování veřejnosti," nastiňuje šéf ŘSD Poruba. Kromě jiného se počítá i se speciálními internetovými stránkami, v kuloárech se spekuluje o zřízení rozhlasové stanice.

Vyšší náklady mají spolykat i nové mosty nad dálnicí. Odborníci z ČVUT nakonec přesvědčili státní úřady, aby se nové stavěly s větším než původně uvažovaným rozponem (36 metrů, přičemž nová dálnice bude mít šířku jen 28 metrů). A to všechno pro případ, že by se někdy v budoucnu dálnice po celé délce rozšiřovala na šest komfortních pruhů, jak je řidiči znají z úseku Praha-Mirošovice. Kdyby byly mosty užší, šest pruhů se pod nimi už nikdy nepostaví.

Dálnice má nyní šíři 26,5 metru a bude se rozšiřovat o pouhých 1,5 metru (v každém směru o 75 centimetrů). Ve výsledku má těchto pár centimetrů umožnit, aby na každé polovině bylo v případě potřeby (například v době uzavírek) možno namalovat provizorně čtyři pruhy (v každém směru dva). Dnes lze vytvořit pouze 2+1 pruh.


 


Pokračování článku najdete v posledním vydání týdeníku Ekonomu, který vyšel ve čtvrtek 5. dubna, nebo pod odkazem níže:

banner 2

 

Související