Největší fúze v pivovarnictví

2002 - jihoafrická firma South African Breweries (SAB), vlastník Plzeňského Prazdroje, koupila za 5,6 miliardy dolarů většinu akcií druhého největšího amerického pivovaru, společnosti Miller Brewing Company. Vzniklý koncern SABMiller má asi 100 pivovarů ve 33 zemích.

2004 - belgická společnost Interbrew a brazilská Companhia de Bebidas das Américas (AmBev) uzavřely v roce transakci, z níž vzešla společnost InBev - největší pivovarnický podnik na světě.

2008 - skupina InBev převzala za 52 miliard dolarů pivovar Anheuser-Busch, což je největší pivovarnická skupina v USA. Vznikla tak skupina Anheuser-Busch InBev.

2011 - společnost SABMiller převzala australskou Foster's Group za 9,9 miliardy australských dolarů (185 miliard korun).

Zdroj: Ćeský Svaz pivovarů a sladoven

Peter Swinburn, šéf americko-kanadské pivovarské firmy Molson Coors, označil značku Staropramen za "mezinárodní vlajkovou loď". Stalo se tak poté, co se rozhodl koupit skupinu StarBev, jejíž součástí je právě i Staropramen a která vaří a distribuuje pivo v zemích střední a východní Evropy.

S touto transakcí je nadmíru spokojen. Předpokládá, že umožní evropské divizi Molson Coors expandovat i do dalších zemí. "Akvizice StarBev perfektně odpovídá strategii podniku Molson Coors, totiž rozšířit naše portfolio o další značky prémiových piv a prohloubit naši expanzi na růstové trhy," uvedl Swinburn.

Ostatně Staropramen není pro pivaře Swinburna žádným objevem. V 90. letech pracoval tento Walesan jako prodejní ředitel britské pivovarnické skupiny Bass, která tuto pražskou značku koupila. Jistě si tehdy pochutnával na tradičním českém pivu - tedy do té doby, než Bass zase Staropramen prodal.

Pokles i přes zázraky

Peter Swinburn a jeho tým intenzivně vyjednávali o akvizici StarBev už od konce loňského roku. Cílem této transakce je zastavit několikaleté snižování odbytu značek Molson Coors ve Spojených státech a Kanadě. Houževnatý manažer totiž měl i přes svoji vynikající profesionální kariéru určitou smůlu. Stal se prezidentem a generálním ředitelem skupiny Molson Coors zrovna v polovině roku 2008, kdy Spojené státy upadly do finanční krize a recese. A pípami protékalo méně piva.

Je zřejmé, že i kdyby uměl dělat zázraky, nemohl zabránit poklesu odbytu. "Přestože patříme mezi vedoucí globální pivovarnické skupiny, prodej piva není pojištěn proti recesím," uvedl Peter Swinburn, který zná pivní branži opravdu od píky. "Prožil jsem recesí několik a vím, že budeme-li se starat o lidi, značky, inovace a nové produkty, budeme po hospodářském oživení v dobré formě," dodal. Jenže ani tento rádoby optimistický recept nefungoval, odbyt piva z portfolia značek Molson Coors nestoupal.

Nelze se divit, že se devětapadesátiletý manažer pokusil situaci rázně vyřešit - a to akvizicí. Nechtěl svoji další vrcholnou kariéru ohrozit pokračujícími nepřesvědčivými výsledky skupiny Molson Coors. Věděl, že něco musí podniknout a mít navíc ještě trochu štěstí.

Nevraživé reakce

Jistě si tehdy vzpomněl na svého otce Arthura, který byl za druhé světové války příslušníkem britského vojenského námořnictva. Tři válečné lodi, na nichž sloužil, byly zasaženy německými torpédy. Pokaždé tyto útoky přežil, i když do záchrany plaval v chladných vodách oceánu.

Jedinou záchranu firmy Molson Coors spatřoval Peter Swinburn v akvizici na zámořských trzích. A jelikož měl ze svého angažmá v britském pivovaru Bass zkušenosti ze střední Evropy, zejména ty dobré a úspěšné se Staropramenem, rozhodl se zkusit štěstí v této části světa nákupem skupiny StarBev se sídlem v Praze a v Amsterdamu.

Ne všichni však sdíleli jeho jistotu, že akvizicí ve střední a východní Evropě se podaří zvrátit dosavadní pokles odbytu. Někteří američtí a kanadští analytici a investoři měli odlišný názor než Swinburn. "Je to poněkud riskantní operace, protože Molson Coors vstupuje na zcela jiný kontinent, kde nemá žádné zkušenosti," řekl agentuře Bloomberg analytik Raymond Heesakker. Také Wall Street po zprávě o sjednané akvizici zareagoval nevraživě: kurz akcií firmy Molson Coors na newyorské burze přechodně klesl za jediný den o 3,5 procenta.


Pokračování článku si můžete přečíst v posledním vydání týdeníku Ekonom, který vyšel ve čtvrtek 19. dubna, nebo pod odkazem níže:

banner 2

Související