Jednu z nejzajímavějších změn v cenících vozů Škoda představuje uvedení minivozu Citigo (nejpodrobnější test pětiveřové verze najdete zde) ve verzi na CNG neboli stlačený zemní plyn. Díky ceně začínající na 254 900 Kč se Škoda Citigo stala nejlevnějším autem na zemní plyn z tovární výroby v Česku. Bývá pravidlem, že nová škodovka na našem trhu většinou rozhýbá prodej celé kategorie vozů. Proto přinášíme hitparádu deseti aktuálně nejlevnejších vozů na zemní plyn na českém trhu.

 

Tady je deset nejlevnějších aut na CNG k 2. listopadu 2012:

Škoda Citigo 1.0 MPI/50 kW                        254 900 Kč
Fiat Panda Classic 1.4 Natural Power         289 900 Kč
Fiat Punto 1.4 Natural Power                      334 900 Kč
Fiat Qubo 1.4 Natural Power                       339 900 Kč
Opel Zafira Classic 1.6 Turbo                       474 900 Kč
Fiat Dobló Panorama 1.4 Natural Power      484 900 Kč
VW Caddy 2.0                                              535 486 Kč
VW Touran 1.4 TSI                                       573 900 Kč
Opel Zafira Tourer 1.6 Turbo                        579 900 Kč
VW Passat 1.4 TSI                                       698 900 Kč      

Kliknutím na aktivní názvy modelů otevřete jejich ceníky, přehled výbav, technická data, redakční testy a další podrobnosti. Ceny platí při platbě naráz, nejsou v nich započítány případné bonusy na vstupní cenu do výpočtu splátek při značkovém financování. Ceny jsou s DPH.

Každé auto jsme do přehledu zařadili pouze s nejlevnější karosářskou verzí. Například Citigo se na plyn prodává ve tří i pětidveřové variantě, která je o deset tisíc dražší. VW Caddy by se do hitparády vešel i v prodloužené verzi Maxi. A VW Passat můžete mít na plyn i jako praktičtější kombi Variant.

 

 

 

V žebříčku se nám sešla auta různých velikostí a typů karoserií. Od minivozů (Citigo, Panda), přes malé hatchbacky (Punto), víceúčelové a tedy hlavně rodinné vozy MPV nejrůznějších délek (Qubo, obě Zafiry, Dobló, Touran, Caddy) až po manažerský sedan (Passat).

Všechny modely mají na plyn upravenou pouze jednu motorizaci, kterou vidíte v hitparádě. Vždy jde o motory, které mohou zároveň spalovat benzin, a mají nádrže na obě paliva, i když ta benzinová slouží spíše jako rezervní. Nejúspornějším autem ze všech je při jízdě na plyn právě Citigo, které podle výrobce spotřebuje průměrně 4,4 m3 plynu na 100 km. Jeden metr krychlový CNG přitom stojí přibližně 17,50 Kč, tedy méně než polovinu proti litru benzinu. Nejdynamičtějším autem z naší hitparády je Passat se zrychlením z místa na stovku během 9,8 s.

A jak je to s návratností investice do auta na CNG? Pojďme si spočítat alespoň náklady na palivo na příkladu Škody Citigo. Plynová verze je o 65 tisíc dražší než stejně vybavená benzinová varianta 55 kW. Ta podle výrobce spotřebuje 4,7 l benzinu na 100 km, což je při současné ceně kolem 37 Kč za litr 174 Kč. Plynové Citigo stojí ujetí stejného úseku 77 Kč. To je úspora necelé koruny na kilometr. Museli bychom tedy s miniautem najezdit přibližně 67 tisíc kilometrů na zemní plyn, aby se vrátily pořizovací náklady.

Některá auta uvedená v naší hitparádě jsme na zemní plyn testovali. Například o zkušenostech s Volkswagenem Touran 1.4 TSI CNG se můžete dočíst zde. Dá se říct, že víme i to, jak jezdí na zemní plyn Citigo. To jsme sice zatím nezkoušeli, ale svezli jsme se s jeho sourozencem z Bratislavy Volkswagenem Up! na CNG, i když zrovna tato varianta se v Česku nenabízí. Dojmy z jízdy s ní se dočtete zde.