Spotřebitelské soutěže takzvaně frčí. Kvůli udržení klienta i získání nového, posílení značky a především kvůli zvýšení tržeb lákají firmy zákazníky do takzvaných spotřebitelských soutěží. Kdo by nechtěl získat automobil, týdenní zahraniční zájezd nebo jen kartičku se zvířátky? Stačí málo - nakupovat.
Nejznámější jsou soutěže velkých obchodních řetězců a potravinářských firem, ale také třeba automobilek, čerpacích stanic, tabákových či kosmetických společností a podobně. Model by šel jistě aplikovat i na menší prodejny, které mají své stálé zákazníky.
Zcela běžně se lze setkat v maloobchodních sítích s akcemi a sběratelskými programy, v rámci kterých zákazníci za každý nákup dostanou body nebo například za každých 200 utracených korun kartičku s obrázkem pro děti. Proč jsou ale tyto soutěže tak úspěšné?
Příklady, jak si hrají velké firmy se zákazníky
Albert | Lidl | Heineken | Škoda | Bohemia Chips | Billa | Telefónica |
Šmoulí mánie z obchodního řetězce Albert stále ještě žije, a to už je více než rok, co spatřila světlo světa. Podle firmy Ahold, pod niž patří obchody Albert, sbíralo šmouly každé třetí dítě v Česku ve věku od tří do 10 let.
Česká pobočka Aholdu se při přípravě úspěšné "šmoulí" kampaně inspirovala u své nizozemské mateřské firmy Albert Heijn, která v roce 2008 rozdávala za nákup figurky šmoulů. To tuzemskému Albertu stačilo rozdávat jen šmoulí kartičky, jednu za dvousetkorunový nákup, a vyvolat mezi dětmi sběratelské šílenství. Kvůli němu prodal Ahold za více než deset milionů korun i téměř 300 tisíc speciálních alb. Takže lze vypočítat, že mohli rodičové či prarodičové s nadsázkou kvůli svým dětem v Albertu na nákupech utratit více než miliardu korun.
Nedávno uskutečnil Lidl velkou kampaň na podporu prodeje francouzských vín, jejíž součástí byla spotřebitelská soutěž o 400 lahví vína. Nejenže už druhý den zbývala v prodejnách z původního sortimentu značek maximálně polovina, protože podmínkou účasti v soutěži byl nákup čtyř lahví, ale Lidl získal i tolik důležité kontakty na zákazníky. Ve spotřebitelské soutěži byla totiž nutná registrace kódu účtenky prostřednictvím mobilního telefonu nebo mailu.
V rámci spotřebitelské soutěže herec Marek Vašut přesvědčoval zákazníky Lidlu, že kvalitní francouzská vína nemusejí být drahá.
Rozsáhlou globální bondovskou kampaň v souvislosti s novým filmem Skyfall nedávno spustil pivovarský koncern Heineken. Součástí byla i spotřebitelská soutěž v provozovnách, kde se prémiová značka točí. Za dvě piva soutěžící získal los o VIP pozvánku na světovou premiéru filmu do Amsterodamu, o lístky na premiéru do Prahy nebo vstupenku na 007 party.
Škodovácký Rapid se na autosalonu v Paříži předvedl v řadě provedení, doma se rozhodl zaujmout spotřebitelskou soutěží. V ní vylosoval pět rodin, které získaly automobil na tři měsíce i s 10 tisíci korunami na palivo. Do soutěže se přihlásilo 20 tisíc českých rodin.
Intersnack uvedl do prodeje tři nové příchutě Bohemia Chips, které vzešly ze spotřebitelské soutěže Vítězství za příchuť. Portfolio Bohemia Chips tak rozšířily varianty s houbami, nivou a rozmarýnem. Milion vyhrál ten soutěžící, jehož volba příchuti byla v určitém časovém období nejprodávanější.
Více než 140 tisíc alb k rodinné spotřebitelské soutěži Rekordy z říše zvířat prodal řetězec supermarketů Billa. Do nich zákazníci vylepovali samolepky s fotkami zvířat, které získali za nákup. Ti, kteří sestavili kompletní album, postoupili do hlavní soutěže o luxusní dovolenou pro celou rodinu v Keni.
Nyní v Bille probíhá spotřebitelská soutěž o plyšové figurky ovoce a zeleniny. "Superosma je originální čistě česká kampaň," uvedl Jaroslaw Szczypka, generální ředitel společnosti Billa v ČR a na Slovensku. Děti prostřednictvím superhrdinů zachraňují zdraví naší planety. V rámci kampaně si prostřednictvím internetu mohou prohlédnout osm komiksů nebo zahrát hry, jako je třeba Zkumavkova past.
Ne každá spotřebitelská soutěž končí úspěchem. Těžkou hlavu měli kdysi v Telefónice, když uspořádali velkolepou soutěž o 100 vozů BMW, kterou jim prolomili profesionální hráči. Někteří z nich si nárokovali výhru i několika desítek automobilů. Následný soud přinesl jen nechtěnou publicitu.
Kvůli udržení zákazníka i získání nového, posílení značky a především kvůli zvýšení tržeb. Podstatné také je, že v rámci mnoha spotřebitelských soutěží získávají firmy rozsáhlou databázi informací o kupujících včetně kontaktů. "Dělá to tak třeba prodejce zahradní techniky Mountfield, který pak klientům posílá nové nabídky, možnosti servisu a podobně," vysvětluje analytik Procházka.
Co Vám mohou spotřebitelské soutěže přinést? Jaké druhy soutěží můžete pro zákazníky připravit? Kolik lze na nich vydělat? Kdy je pro jejich spuštění nejvhodnější čas?
Odpovědi na tyto a další otázky najdete na portálu pro malé a střední firmy ProByznys.info:
Dále si můžete na portálu přečíst a zjistit:
Vyzkoušejte si nový portál pro malé a střední firmy - VÍCE O PORTÁLU ZDE
REGISTRUJTE SE ZDARMA - ZDE
Zbývá vám ještě 0 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Nově všechny články v audioverzi