Společnost Eurovia poprvé zveřejnila, kolik bude stát oprava zvlněného úseku dálnice D47. Opravy mají podle jejího ředitele Martina Borovky vyjít na 125 milionů korun. První zásadnější práce na opravách začnou příští rok na jaře. Dálnice se zvlnila v září 2008 po pouhém půlroce provozu.

Na jaře Eurovia opraví jen část vad - ty, které uznala jako svou chybu. "Oprava začne nejdřív v dubnu, pokud se v zimě dohodneme se státem na opravách," říká šéf Eurovie Martin Borovka. Soupis toho, jak zvlněné úseky opravit, Eurovia právě poslala na Ředitelství silnic. "Ten dokument k nám dorazil, ale budeme k němu mít ještě připomínky. Bude to dlouhá diskuse," říká šéf Ředitelství silnic a dálnic David Čermák. Tyto opravy bude platit Eurovia, protože stát uplatnil připomínky ještě v záruční lhůtě.

Těžká dohoda

Ještě složitější a delší bude debata o tom, kdo způsobil zbytek závad na dálnici. O výsledku bude zřejmě rozhodovat soud. Vedle uznaných vad je totiž ještě velká série těch, na kterých se firma se státem nedohodne. Ředitelství silnic navíc podmiňuje mimosoudní dohodu přísnými podmínkami, jako je uznání všech vad, prodloužení záruky o deset let nebo monitorování stavu dálnice po opravách na účet Eurovie. "Buď bude plnohodnotná dohoda, nebo žádná," říká David Čermák.

Martin Borovka ale označuje podmínky dohody, kterou sestavoval někdejší ministr dopravy Pavel Dobeš, za absurdní.

"Ty podmínky, to je výmysl devětadvacetiletého mladíka, který šel náhodou kolem ministerstva a stal se ministrem dopravy," říká šéf Eurovie.

Celá kauza má ještě jeden rozměr. Stát jen za právní služby utratí podle Ředitelství silnic zhruba milion korun, ještě více peněz dal za odborné posudky.

Samotná Eurovia spočítala výdaje státu na 75 milionů korun, Ředitelství silnic ale částku nepotvrdilo. "Kdyby místo toho Ředitelství silnic mediálně nevystřelovalo, mohli jsme se dohodnout na způsobu a financování oprav," tvrdí Borovka.

Problémy se na dálnici D47 u Ostravy objevily krátce po jejím zprovoznění v prosinci 2007. Po půl roce se začala vlnit vozovka a objevily se praskliny. Později zkušební sondy odhalily, že násep dálnice je nestálý. Stavaři tam totiž navezli nevhodný materiál - pneumatiky a hutní odpad. A vše pod povrchem vozovky začalo bobtnat. Podle expertů tak nikdo nedokáže odhadnout, co se stane za pět či deset let.

Argumenty pro soud

Eurovia přitom odmítla, že by na stavbu použila jiný materiál, než na kterém se dohodla s investorem. "Jsem si hodně jistý, že máme proti státu silnou pozici. ŘSD ten sporný materiál v podloží nařídilo a dalo ho do zadávacích podmínek," tvrdí Martin Borovka.

Kromě zvlněné silnice má D47 i problém s mosty. Na pěti z nich rezne ocel a pilíře si nadměrně sedají do podloží. Uvedli to ve své zprávě němečtí experti, kteří dálnici zkoumali. Cena oprav mostů celkovou částku 125 milionů ještě navýší.

Vedení Ředitelství silnic a dálnic přišlo také s dalším podezřením: stavební firmy podle správců silnic mohly podvést stát o zhruba 18 milionů. Podle ŘSD si prý nechaly zaplatit za ocel, kterou ve skutečnosti nikdy nedaly do dvou dílů nosné konstrukce jednoho z mostů. Eurovia se ale hájí tím, že zástupci ŘSD vždy byli u přejímek materiálu.

null