Prodej osobních aut v tuzemsku vzrostl loni meziročně o 0,42 procenta na 174 009 vozů. Česko tak bylo jednou z mála evropských zemí, kde se prodej aut zvýšil. V prosinci se ale registrace propadly o 15 procent.

Nakolik ale tyto údaje vypovídají o domácí poptávce, není jisté. Ceny nových vozů v Česku jsou až o třetinu nižší než v západní Evropě, a část aut se proto záhy po prodeji opět vyváží. Celkově může jít zhruba o desetinu všech prodaných vozů, tedy o 17 tisíc aut.

Lidé přestali v prosinci kupovat nová auta a podíl privátních zákazníků se propadl na 25 procent. Tři čtvrtiny prodeje tak připadly na firmy. V posledním měsíci roku zároveň klesl prodej ve všech kategoriích aut. Za celý rok 2012 činil podíl privátních zákazníků 34 procent.

Češi se loni také snažili kupovat auta s nižší spotřebou. Podíl nových prodaných vozů s naftovým motorem se poprvé zvýšil nad 40 procent a dosáhl 41,3 procenta.

Nejprodávanějším modelem zůstává v Česku Škoda Octavia s podílem na trhu 12,9 procenta. Na druhém místě skončila Škoda Fabia s 8,2 procenta a třetí bylo Hyundai i30 s podílem 2,8 procenta.

Dominantní postavení si udržuje Škoda Auto, která loni v tuzemsku prodala 53 778 vozů, a měla tak 30,9procentní podíl na trhu. Druhý byl Volkswagen s podílem 8,7 procenta. Třetímu Hyundai uniklo druhé místo o pouhých 23 vozů.

Nejvíce šla loni na odbyt malá auta, která tvořila čtvrtinu prodeje. Vozy střední třídy měly 18 procent trhu. Největší zájem měli Češi o provedení kombi - šlo téměř o každé třetí prodané auto.

Registrace nových lehkých užitkových automobilů klesly meziročně o desetinu na 11 821 vozů. Nejprodávanější byl Ford Transit s podílem 12 procent.

Do Česka bylo loni dovezeno o pět procent méně ojetých vozů než v roce 2011. Celkem dovozci přivezli 124 343 ojetin. "Podíl vozidel starších deseti let je však stále vysoký a tvoří 33,7 procenta," dodal tajemník SDA Pavel Tunkl.

Loňský výsledek tuzemských registrací považuje Jan Malý z expertní skupiny PwC ČR vzhledem k situaci na trzích okolních zemí za úspěch. Pro letošní rok čeká podobné úrovně registrací.

Marže obchodníků z prodeje nových vozů jsou již nyní na nízké úrovni, a další výrazný plošný pokles cen nových vozů tak podle něj není pravděpodobný. Obchodníci se budou snažit stále více kompenzovat své klesající zisky využíváním různých podpor od dovozců a leasingových společností a prodejem dalších služeb, například servisních, financování a pojištění vozů, prodejem příslušenství a doplňků, dodal Malý.