Prodej osobních aut v tuzemsku vzrostl loni meziročně o 0,42 procenta na 174 009 vozů. Česko tak bylo jednou z mála evropských zemí, kde se prodej aut zvýšil. V prosinci se ale registrace propadly o 15 procent.
Nakolik ale tyto údaje vypovídají o domácí poptávce, není jisté. Ceny nových vozů v Česku jsou až o třetinu nižší než v západní Evropě, a část aut se proto záhy po prodeji opět vyváží. Celkově může jít zhruba o desetinu všech prodaných vozů, tedy o 17 tisíc aut.
Lidé přestali v prosinci kupovat nová auta a podíl privátních zákazníků se propadl na 25 procent. Tři čtvrtiny prodeje tak připadly na firmy. V posledním měsíci roku zároveň klesl prodej ve všech kategoriích aut. Za celý rok 2012 činil podíl privátních zákazníků 34 procent.
Češi se loni také snažili kupovat auta s nižší spotřebou. Podíl nových prodaných vozů s naftovým motorem se poprvé zvýšil nad 40 procent a dosáhl 41,3 procenta.
Nejprodávanějším modelem zůstává v Česku Škoda Octavia s podílem na trhu 12,9 procenta. Na druhém místě skončila Škoda Fabia s 8,2 procenta a třetí bylo Hyundai i30 s podílem 2,8 procenta.
Dominantní postavení si udržuje Škoda Auto, která loni v tuzemsku prodala 53 778 vozů, a měla tak 30,9procentní podíl na trhu. Druhý byl Volkswagen s podílem 8,7 procenta. Třetímu Hyundai uniklo druhé místo o pouhých 23 vozů.
Nejvíce šla loni na odbyt malá auta, která tvořila čtvrtinu prodeje. Vozy střední třídy měly 18 procent trhu. Největší zájem měli Češi o provedení kombi - šlo téměř o každé třetí prodané auto.
Registrace nových lehkých užitkových automobilů klesly meziročně o desetinu na 11 821 vozů. Nejprodávanější byl Ford Transit s podílem 12 procent.
Do Česka bylo loni dovezeno o pět procent méně ojetých vozů než v roce 2011. Celkem dovozci přivezli 124 343 ojetin. "Podíl vozidel starších deseti let je však stále vysoký a tvoří 33,7 procenta," dodal tajemník SDA Pavel Tunkl.
Loňský výsledek tuzemských registrací považuje Jan Malý z expertní skupiny PwC ČR vzhledem k situaci na trzích okolních zemí za úspěch. Pro letošní rok čeká podobné úrovně registrací.
Marže obchodníků z prodeje nových vozů jsou již nyní na nízké úrovni, a další výrazný plošný pokles cen nových vozů tak podle něj není pravděpodobný. Obchodníci se budou snažit stále více kompenzovat své klesající zisky využíváním různých podpor od dovozců a leasingových společností a prodejem dalších služeb, například servisních, financování a pojištění vozů, prodejem příslušenství a doplňků, dodal Malý.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist