Jaroslav Hanák (60)

Vzdělání:
Vystudoval Vysokou školu ekonomickou.

Kariéra:
Od roku 1991 je předsedou představenstva a prezidentem prostějovské dopravní firmy FTL - First Transport Line. Je dlouholetým prezidentem Svazu dopravy a od roku 2011 rovněž prezidentem Svazu průmyslu a dopravy, jakož i místopředsedou Rady hospodářské a sociální dohody ČR.

Pokládáte hospodářský propad za chybu vlády, nebo je to nevyhnutelná daň za krocení dluhů?

Dluhy se bezpochyby krotit mají. Jinou věcí je, jakým způsobem se snažíme stability dosáhnout. Varovali jsme vládu mnohokrát, že bude tak dlouho škrtat, až se proškrtáme k bídě. K tomu jsme sice ještě nedospěli, ale riziko tu je. Strategie, kterou vláda zvolila pro škrtání, nebyla šťastná.

V čem měla být jiná?

Když jsme se ve firmách kolem roku 2009 dostali do problémů a museli šetřit, chovali jsme se zodpovědně a začali od sebe. Ministři a ostatní politici to pojali jinak. Jako majitel a manažer musím jít příkladem, sám se uskrovnit, dát lidem ve firmě najevo, že nešetřím jen na nich. Tuhle zásadu vláda nepochopila. Přetrvává tu problém s nadbytečnými institucemi a agendami, se špatným řízením, s duplicitami. A k tomu přistupuje mor všudypřítomné korupce.

Nemá ta naše stagnace i hlubší strukturální důvody?

Je tady určitá historická skladba průmyslu, přičemž naše firmy se vyčerpaly v krizi kolem roku 2009. Stát pak nepodpořil naše inovační snahy a růstová opatření. Hlavní vinu ale vidím v institucích. Tam jsou ztracené desítky a desítky miliard korun, tam je klíčový důvod, proč naše hospodářství neroste.

K čemu podle vás povede zvýšení sazeb daně z přidané hodnoty? Neobáváte se, že spotřebitelská poptávka se ještě více přelije do zahraničí?

Výše tuzemské sazby daně z přidané hodnoty není prioritním problémem pro firmy sdružené ve Svazu průmyslu a dopravy. Těch se týká jen okrajově, protože většinou stojí na exportu. Ale říkáme totéž, co si myslí skoro všichni s výjimkou členů vlády. Zvýšení sazby daně z přidané hodnoty nic nepřinese, na dani se nevybere více peněz. Pokud budou obchodníci v sousedních zemích trochu šikovní, vyhecují spoustu Čechů z pohraničních oblastí, aby jezdili utrácet k nim. Vláda se měla více poučit z vývoje, ke kterému došlo po zvýšení spotřební daně na pohonné hmoty. To vedlo k tomu, že se část poptávky přelila z Česka do ciziny, a stát přišel o miliardy.

Nebylo však fatálních chyb v poslední době mnohem víc?

Odstrašujícím příkladem je nový zákon o veřejných zakázkách, který byl přijat ve jménu boje proti korupci. Nyní všichni vidíme, že to byla tragická chyba. Obce neinvestují, kraje neinvestují, stát neinvestuje, protože každý se chce tomuto zákonu vyhnout. Tuzemské poptávce by tedy pomohla blesková změna tohoto zákona.


Týdeník Ekonom č. 2/2013 

 

POKRAČOVÁNÍ ROZHOVORU NAJDETE V NOVÉM VYDÁNÍ TÝDENÍKU EKONOM, KTERÝ VYŠEL VE ČTVRTEK 10. LEDNA.

banner 2

Související