Desítky menších cestovních kanceláří se kvůli oznámenému ukončení charterových letů státních Holidays Czech Airlines potýkají s problémy s nasmlouváním přepravních kapacit na léto. Cestovní kanceláře, které pro přepravu klientů využívaly jejích služeb, musely přejít ke spolupráci s leteckou společností Travel Service.
Ukončení činnosti charterů ČSA přitom docílil právě Travel Service žalobami na státní aerolinky kvůli jejich údajně podnákladovým cenám. Ministerstvo financí se se soukromým dopravcem nakonec dohodlo a vláda v prosinci rozhodla, že Holidays Czech Airlines přestanou pro cestovní kanceláře létat na konci dubna. Travel Service poté žaloby, které komplikovaly chystanou privatizaci ČSA, stáhl.
Podle zdrojů agentury ČTK z cestovních kanceláří si některé z nich stěžují, že Travel Service nenabízí dost kapacit, a zahraničního dopravce si nemohou dovolit.
Cestovní kanceláře již měly v době oznámení konce Holidyas Czech Airlines vytištěné katalogy a nasmlouvané kapacity. "Určitě jsou to desítky cestovních kanceláří, které s tím mohou mít potíže. Může to být velice nepříjemné pro spoustu subjektů. Vláda měla tuto věc více konzultovat. Rozhodnutí padlo v době, kdy už byly části sedačkové kapacity letadel rozděleny," řekl marketingový ředitel největší české cestovní kanceláře Exim Tours Stanislav Zíma.
Travel Service sice po rozhodnutí vlády zaznamenal větší poptávku po vlastních službách, ale nesouhlasí s tím, že by tím měly ubýt kapacity pro cestovní kanceláře. Podle mluvčí Vladimíry Dufkové společnost pro letošní rok navýší kapacity podle výsledků jednání s cestovními kancelářemi. Tato jednání prý stále probíhají.
Jan Papež z Asociace cestovních kanceláří ČR přesto tvrdí, že celá situace silně poškodila trh. "Je to od státu velice nekorektní jednání a může to znamenat v budoucnosti i žaloby na stát, pokud by ty cestovní kanceláře nenašly alternativy a měly finanční problémy," řekl. Předpokládá, ale že cestovní kanceláře problém do léta vyřeší.
Komplikace připouští i tajemnice Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Kateřina Petříčková, ale zásadní vliv na činnost cestovních kanceláří nečeká. Ta navíc očekává, že v delším časovém horizontu dojde ke vstupu zahraničních charterových dopravců na český trh. "Je dostatečně velký na uplatnění více leteckých společností," dodala.
Samotné Holidays Czech Airlines po třech letech na charterovém trhu postupně mění obchodní model, na který plně najedou 1. května - svých šest Airbusů budou i s posádkami pronajímat ostatním aerolinkám. "Budeme preferovat dlouhodobější spolupráci pro letecké společnosti zejména na evropském nebo asijském trhu," uvedl mluvčí ČSA a Holidays Czech Airlines Daniel Šabík. Od začátku února už jeden Airbus A320 létá v Saúdské Arábii pro společnost NAS Air. "Další jednání probíhají," uvedl bez bližších detailů Šabík.
DO PRONÁJMU
Airbusy společnosti Holidays Czech Airlines se stahují z charterového trhu. Sesterská společnost ČSA je bude pronajímat i s posádkami. Jeden už od začátku února létá v Saúdské Arábii.
FOTO: HCA
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist