Mnoho našich podnikatelů tu situaci důvěrně zná: jejich výrobek se prosadil na domácím trhu a oni teď uvažují, zda by s ním uspěli i za hranicemi. Výbornou příležitost jim poskytuje jednotný vnitřní trh Evropské unie, který hranice jako takové nezná. Jenomže je všechno tak jednoduché, jak by se na první pohled mohlo z proklamací o volném pohybu zboží zdát?

Vezměme si situaci české firmy, která vyrábí cyklistické přilby a ráda by je prodávala také ve Francii. Situaci má ulehčenou tím, že tyto přilby jsou jakožto takzvané osobní ochranné prostředky upraveny evropskou legislativou, jedná se tedy o "harmonizovaný výrobek". Jejich výrobce je povinen vydat ES prohlášení o shodě a tím jsou základní podmínky pro uvedení na trh v jakékoliv zemi EU splněny.

V jednotlivých zemích však mohou existovat také další požadavky, často neharmonizované, například co se týká označování či balení výrobku, roli může sehrát i jazyková bariéra či šeptanda ohledně šikany ze strany cizích úřadů. Tyto faktory v minulosti často vedly k tomu, že podnikatel si svůj úmysl exportovat rozmyslel, a místo toho, aby se prokousával cizí právní úpravou, rozhodl se zůstat na svém důvěrně známém "malém písečku".

A to je škoda. Už přes tři roky totiž při ministerstvu průmyslu a obchodu (MPO) funguje služba ProCoP (Product Contact Point), která informuje podnikatele o národních požadavcích na výrobky. Obdobné informační centrum existuje v každém členském státě EU. ProCoP tedy slouží jako brána státní správy, která pomáhá podnikatelům zorientovat se ve složité změti právních předpisů a dostat se k informacím, které jsou pro ně důležité.

CO VŠECHNO UMÍ PROCOP

Mezi hlavní povinnosti služby ProCoP patří poskytování informací o technických pravidlech pro konkrétní výrobky a případném požadavku na předchozí schválení. ProCoP také podnikatelům objasňuje pravidla volného pohybu zboží na vnitřním trhu EU. Zároveň poskytuje informace o obecných opravných prostředcích v případě sporu mezi úřadem a podnikatelem včetně informací o mimosoudním systému řešení sporů při nesprávné aplikaci práva EU (systém neformálního řešení problémů na vnitřním trhu SOLVIT působí na stejném oddělení MPO jako informační místo pro výrobky).

Složitější je situace u neharmonizovaných výrobků, kde sice platí zásada vzájemného uznávání (jakmile je výrobek uveden na trh v jednom členském státě EU, neměl by být problém uvést jej na trh v kterékoliv jiné zemi unie), ale v praxi existuje několik překážek. Tak například český podnikatel, který začal stavět biostanici (stejná fungovala již v několika zemích EU), zjistil, že naše dozorové orgány nechtějí vzít v potaz certifikáty získané v zahraničí. Obrátil se na službu ProCoP, která mu pomohla situaci vyřešit, a stavba může pokračovat.

Na ProCoP se často obracejí i podnikatelé, kteří si v cizině vyhlédli výrobek a rádi by jej distribuovali v ČR. Nechtějí se však dostat do křížku s Českou obchodní inspekcí či jiným kontrolním orgánem a potřebují znát přesné požadavky českého práva. Nejčastěji se dotazují na stavební výrobky, hnojiva, kosmetické přípravky, ale třeba také na oblast strojírenství nebo potravinářství.

Jeden podnikatel chtěl dovážet sprchové filtry z Tchaj-wanu, mělo tedy jít o první uvedení výrobku na trh EU. ProCoP dokázal v řádu dnů získat vyjádření příslušných orgánů a oznámit dovozci, že filtry budou muset podstoupit takzvané výluhové testy, než mohou být uvedeny na český, a potažmo tedy i evropský trh. Zároveň získal informaci, kde a za jakých podmínek si může nechat tyto testy udělat.

ProCoP prostřednictvím široké sítě kontaktních osob na příslušných úřadech poskytuje informace o požadavcích, jež na výrobky kladou české a evropské předpisy. Zahraniční informační místa mohou čeští výrobci a exportéři oslovit přímo, anebo lze požádat český ProCoP o pomoc. Informační místa po celé Evropě komunikují v angličtině, mají povinnost poskytnout informace o svých národních požadavcích do 15 pracovních dnů, a to zcela bezplatně. Seznam jednotlivých informačních míst najdete na stránkách MPO: http://www.mpo.cz/dokument66084.html.

Síť informačních míst pro výrobky byla založena z iniciativy Evropské komise v roce 2009, spolu s přijetím nařízení o vzájemném uznávání. Myšlenkou, která stála za celým projektem, bylo co možná nejvíce usnadnit život podnikatelům a "zamést jim cestičku" na trh jiných států EU. V průzkumech fungování vnitřního trhu se ukázalo, že právě nepřehledná podrobná právní úprava v cizím jazyce a strach z nekonečných byrokratických procesů odrazují podnikatele od širšího využívání výhod jednotného vnitřního trhu. Služba ProCoP tuto bariéru odstraňuje. Více informací je možné nalézt na www.mpo.cz/procop.

 

Barbora Hanáková
odbor evropských záležitostí a vnitřního trhu, MPO

 

Požadavky na výrobky

15 pracovních dnů

je lhůta, během které musejí bezplatně informační místa v jednotlivých státech EU poskytnout informace o národních požadavcích na výrobky.

1000

Zhruba tolik distributorů se už obrátilo s žádostí o pomoc na službu ProCoP.

Pokud chce česká firma, která vyrábí cyklistické přilby, uvést své výrobky na trh jiného státu EU, má situaci ulehčenou tím, že přilby jsou takzvaný "harmonizovaný výrobek". U mnoha jiných výrobků je ale situace pro podnikatele složitější.
Foto: Shutterstock

 

Dotazy na službu ProCoP

Služba poskytuje podnikatelům bezplatně informace o požadavcích kladených na výrobky

Službu ProCoP můžete kontaktovat prostřednictvím elektronického formuláře na stránkách http://Businessinfo.cz
telefonicky: +420 224 221 701

e-mailem: procop@mpo.cz

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist