Mnoho našich podnikatelů tu situaci důvěrně zná: jejich výrobek se prosadil na domácím trhu a oni teď uvažují, zda by s ním uspěli i za hranicemi. Výbornou příležitost jim poskytuje jednotný vnitřní trh Evropské unie, který hranice jako takové nezná. Jenomže je všechno tak jednoduché, jak by se na první pohled mohlo z proklamací o volném pohybu zboží zdát?
Vezměme si situaci české firmy, která vyrábí cyklistické přilby a ráda by je prodávala také ve Francii. Situaci má ulehčenou tím, že tyto přilby jsou jakožto takzvané osobní ochranné prostředky upraveny evropskou legislativou, jedná se tedy o "harmonizovaný výrobek". Jejich výrobce je povinen vydat ES prohlášení o shodě a tím jsou základní podmínky pro uvedení na trh v jakékoliv zemi EU splněny.
V jednotlivých zemích však mohou existovat také další požadavky, často neharmonizované, například co se týká označování či balení výrobku, roli může sehrát i jazyková bariéra či šeptanda ohledně šikany ze strany cizích úřadů. Tyto faktory v minulosti často vedly k tomu, že podnikatel si svůj úmysl exportovat rozmyslel, a místo toho, aby se prokousával cizí právní úpravou, rozhodl se zůstat na svém důvěrně známém "malém písečku".
A to je škoda. Už přes tři roky totiž při ministerstvu průmyslu a obchodu (MPO) funguje služba ProCoP (Product Contact Point), která informuje podnikatele o národních požadavcích na výrobky. Obdobné informační centrum existuje v každém členském státě EU. ProCoP tedy slouží jako brána státní správy, která pomáhá podnikatelům zorientovat se ve složité změti právních předpisů a dostat se k informacím, které jsou pro ně důležité.
CO VŠECHNO UMÍ PROCOP
Mezi hlavní povinnosti služby ProCoP patří poskytování informací o technických pravidlech pro konkrétní výrobky a případném požadavku na předchozí schválení. ProCoP také podnikatelům objasňuje pravidla volného pohybu zboží na vnitřním trhu EU. Zároveň poskytuje informace o obecných opravných prostředcích v případě sporu mezi úřadem a podnikatelem včetně informací o mimosoudním systému řešení sporů při nesprávné aplikaci práva EU (systém neformálního řešení problémů na vnitřním trhu SOLVIT působí na stejném oddělení MPO jako informační místo pro výrobky).
Složitější je situace u neharmonizovaných výrobků, kde sice platí zásada vzájemného uznávání (jakmile je výrobek uveden na trh v jednom členském státě EU, neměl by být problém uvést jej na trh v kterékoliv jiné zemi unie), ale v praxi existuje několik překážek. Tak například český podnikatel, který začal stavět biostanici (stejná fungovala již v několika zemích EU), zjistil, že naše dozorové orgány nechtějí vzít v potaz certifikáty získané v zahraničí. Obrátil se na službu ProCoP, která mu pomohla situaci vyřešit, a stavba může pokračovat.
Na ProCoP se často obracejí i podnikatelé, kteří si v cizině vyhlédli výrobek a rádi by jej distribuovali v ČR. Nechtějí se však dostat do křížku s Českou obchodní inspekcí či jiným kontrolním orgánem a potřebují znát přesné požadavky českého práva. Nejčastěji se dotazují na stavební výrobky, hnojiva, kosmetické přípravky, ale třeba také na oblast strojírenství nebo potravinářství.
Jeden podnikatel chtěl dovážet sprchové filtry z Tchaj-wanu, mělo tedy jít o první uvedení výrobku na trh EU. ProCoP dokázal v řádu dnů získat vyjádření příslušných orgánů a oznámit dovozci, že filtry budou muset podstoupit takzvané výluhové testy, než mohou být uvedeny na český, a potažmo tedy i evropský trh. Zároveň získal informaci, kde a za jakých podmínek si může nechat tyto testy udělat.
ProCoP prostřednictvím široké sítě kontaktních osob na příslušných úřadech poskytuje informace o požadavcích, jež na výrobky kladou české a evropské předpisy. Zahraniční informační místa mohou čeští výrobci a exportéři oslovit přímo, anebo lze požádat český ProCoP o pomoc. Informační místa po celé Evropě komunikují v angličtině, mají povinnost poskytnout informace o svých národních požadavcích do 15 pracovních dnů, a to zcela bezplatně. Seznam jednotlivých informačních míst najdete na stránkách MPO: http://www.mpo.cz/dokument66084.html.
Síť informačních míst pro výrobky byla založena z iniciativy Evropské komise v roce 2009, spolu s přijetím nařízení o vzájemném uznávání. Myšlenkou, která stála za celým projektem, bylo co možná nejvíce usnadnit život podnikatelům a "zamést jim cestičku" na trh jiných států EU. V průzkumech fungování vnitřního trhu se ukázalo, že právě nepřehledná podrobná právní úprava v cizím jazyce a strach z nekonečných byrokratických procesů odrazují podnikatele od širšího využívání výhod jednotného vnitřního trhu. Služba ProCoP tuto bariéru odstraňuje. Více informací je možné nalézt na www.mpo.cz/procop.
Barbora Hanáková
odbor evropských záležitostí a vnitřního trhu, MPO
Požadavky na výrobky
15 pracovních dnů
je lhůta, během které musejí bezplatně informační místa v jednotlivých státech EU poskytnout informace o národních požadavcích na výrobky.
1000
Zhruba tolik distributorů se už obrátilo s žádostí o pomoc na službu ProCoP.
Pokud chce česká firma, která vyrábí cyklistické přilby, uvést své výrobky na trh jiného státu EU, má situaci ulehčenou tím, že přilby jsou takzvaný "harmonizovaný výrobek". U mnoha jiných výrobků je ale situace pro podnikatele složitější.
Foto: Shutterstock
Dotazy na službu ProCoP
Služba poskytuje podnikatelům bezplatně informace o požadavcích kladených na výrobky
Službu ProCoP můžete kontaktovat prostřednictvím elektronického formuláře na stránkách http://Businessinfo.cz
telefonicky: +420 224 221 701
e-mailem: procop@mpo.cz
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist