Mladoboleslavská Škoda Auto prodala v březnu 83 800 vozů, meziročně o 12 procent méně. Za první čtvrtletí klesl firmě prodej meziročně o 9,2 procenta na 220 400 aut. Propad prodeje způsobila podle automobilky generační obměna modelů, náběh výroby nové Škody Octavia a slabá kondice většiny evropských trhů.
"S ohledem na generační obměnu modelu Škoda Octavia odpovídá vývoj v prvním čtvrtletí roku 2013 našim očekáváním," uvedl šéf představenstva společnosti Winfried Vahland. Do léta začne Škoda vedle limuzíny vyrábět další tři varianty modelu Octavia Combi, Combi 4×4 a Octavia RS. Ve druhém pololetí chystá výrobu dalších čtyř nových nebo úplně přepracovaných modelů. Nedávno Škoda potvrdila vývoj nového SUV.
Propad na všech trzích
V západní Evropě prodala Škoda v prvním čtvrtletí 90 400 aut, o 8,3 procenta méně než loni. Tržní podíl v západní Evropě vzrostl na konci března na téměř 3,1 procenta.
Ve východní Evropě prodala automobilka v prvním čtvrtletí 25 200 vozů, o 10,9 procenta méně než loni. Z toho v Rusku se prodalo 18 600 vozů, meziročně o 2,9 procenta méně.
Ve střední Evropě dosáhly dodávky v prvním čtvrtletí 28 800 vozů, o 11,9 procenta méně než ve stejném období loni. Tržní podíl Škody v regionu vzrostl v březnu téměř o jedno procento. Na domácím českém trhu prodala automobilka od ledna do března 12 600 vozů. Prodeje poklesly o 11,5 procenta. Tržní podíl v Česku jí vzrostl ve čtvrtletí téměř o jedno procento.
V Číně, na největším trhu automobilky, prodala Škoda ve čtvrtletí 57 700 vozů, což v porovnání s prvním kvartálem loňského roku představuje pokles o 2,5 procenta.
První místo v prodeji obsadil v prvním čtvrtletí model Škoda Octavia s 87 500 prodanými vozy. Pokles činí v porovnání s minulým rokem 20 procent. Na druhé příčce je Škoda Fabia. Těch se prodalo 52 700, o 22,3 procenta méně než v prvním čtvrtletí 2012. Další modely se prodávaly v pořadí: Superb, Yeti, Roomster, Rapid a Citigo.
Nedaří se ani konkurentům
Propad výroby aut v Česku nabírá na tempu. V tuzemských automobilkách se za první čtvrtletí vyrobilo o 18 procent méně aut než ve stejném období roku 2012.
Nejvíce klesá výroba v kolínském závodě TPCA (o 24 procent). Snížení výroby se nevyhnulo ani nošovickému závodu Hyundai. Za čtvrtletí tam klesla výroba o devět procent. Hyundai už dokonce začal vozy z Česka dodávat i na mimoevropské trhy, zejména tam, kde nestačí kapacita korejských závodů.
Téměř stejným tempem, jako klesá tuzemská výroba, klesají i prodeje nových aut na českém trhu. O 40 procent klesly prodeje Fordu, který byl ještě před dvěma lety nejprodávanější dováženou značkou na českém trhu. O polovinu pak klesly prodeje Renaultu, částečně kvůli konci ultralevných Thalií a zdražení některých modelů.
Z první desítky nejprodávanějších aut se daří Volkswagenu, i když částečně i díky následnému exportu prodávaných aut. Nové akční nabídky pomohly k růstu značce Citroën.
87 500 vozů Octavia
prodala celosvětově mladoboleslavská automobilka v prvním čtvrtletí. Meziročně klesl jejich prodej o rovných 20 procent. Octavia je vlajkovým modelem automobilky.
52 700 vozů Fabia
prodaných za první kvartál 2013 představuje meziroční pokles odbytu tohoto modelu o 22,3 procenta.