Mladoboleslavská Škoda Auto prodala v březnu 83 800 vozů, meziročně o 12 procent méně. Za první čtvrtletí klesl firmě prodej meziročně o 9,2 procenta na 220 400 aut. Propad prodeje způsobila podle automobilky generační obměna modelů, náběh výroby nové Škody Octavia a slabá kondice většiny evropských trhů.
"S ohledem na generační obměnu modelu Škoda Octavia odpovídá vývoj v prvním čtvrtletí roku 2013 našim očekáváním," uvedl šéf představenstva společnosti Winfried Vahland. Do léta začne Škoda vedle limuzíny vyrábět další tři varianty modelu Octavia Combi, Combi 4×4 a Octavia RS. Ve druhém pololetí chystá výrobu dalších čtyř nových nebo úplně přepracovaných modelů. Nedávno Škoda potvrdila vývoj nového SUV.
Propad na všech trzích
V západní Evropě prodala Škoda v prvním čtvrtletí 90 400 aut, o 8,3 procenta méně než loni. Tržní podíl v západní Evropě vzrostl na konci března na téměř 3,1 procenta.
Ve východní Evropě prodala automobilka v prvním čtvrtletí 25 200 vozů, o 10,9 procenta méně než loni. Z toho v Rusku se prodalo 18 600 vozů, meziročně o 2,9 procenta méně.
Ve střední Evropě dosáhly dodávky v prvním čtvrtletí 28 800 vozů, o 11,9 procenta méně než ve stejném období loni. Tržní podíl Škody v regionu vzrostl v březnu téměř o jedno procento. Na domácím českém trhu prodala automobilka od ledna do března 12 600 vozů. Prodeje poklesly o 11,5 procenta. Tržní podíl v Česku jí vzrostl ve čtvrtletí téměř o jedno procento.
V Číně, na největším trhu automobilky, prodala Škoda ve čtvrtletí 57 700 vozů, což v porovnání s prvním kvartálem loňského roku představuje pokles o 2,5 procenta.
První místo v prodeji obsadil v prvním čtvrtletí model Škoda Octavia s 87 500 prodanými vozy. Pokles činí v porovnání s minulým rokem 20 procent. Na druhé příčce je Škoda Fabia. Těch se prodalo 52 700, o 22,3 procenta méně než v prvním čtvrtletí 2012. Další modely se prodávaly v pořadí: Superb, Yeti, Roomster, Rapid a Citigo.
Nedaří se ani konkurentům
Propad výroby aut v Česku nabírá na tempu. V tuzemských automobilkách se za první čtvrtletí vyrobilo o 18 procent méně aut než ve stejném období roku 2012.
Nejvíce klesá výroba v kolínském závodě TPCA (o 24 procent). Snížení výroby se nevyhnulo ani nošovickému závodu Hyundai. Za čtvrtletí tam klesla výroba o devět procent. Hyundai už dokonce začal vozy z Česka dodávat i na mimoevropské trhy, zejména tam, kde nestačí kapacita korejských závodů.
Téměř stejným tempem, jako klesá tuzemská výroba, klesají i prodeje nových aut na českém trhu. O 40 procent klesly prodeje Fordu, který byl ještě před dvěma lety nejprodávanější dováženou značkou na českém trhu. O polovinu pak klesly prodeje Renaultu, částečně kvůli konci ultralevných Thalií a zdražení některých modelů.
Z první desítky nejprodávanějších aut se daří Volkswagenu, i když částečně i díky následnému exportu prodávaných aut. Nové akční nabídky pomohly k růstu značce Citroën.
87 500 vozů Octavia
prodala celosvětově mladoboleslavská automobilka v prvním čtvrtletí. Meziročně klesl jejich prodej o rovných 20 procent. Octavia je vlajkovým modelem automobilky.
52 700 vozů Fabia
prodaných za první kvartál 2013 představuje meziroční pokles odbytu tohoto modelu o 22,3 procenta.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist