Až 120 000 zaměstnanců by si mohlo přilepšit srpnovým zvýšením minimální mzdy z 8000 na 8500 korun, o němž včera rozhodla úřednická vláda Jiřího Rusnoka. Naposledy se nejnižší příjmy upravovaly v roce 2007.

Politici opakovaně úřednický kabinet upozorňovali, že by neměl činit zásadní rozhodnutí. Bývalý premiér Petr Nečas označil v minulosti za zásadní právě i zvýšení minimální mzdy. Návrh na zvýšení minimální mzdy však připravila ještě bývalá ministryně práce Ludmila Müllerová. Na tripartitě s úpravou souhlasili odboráři i zaměstnavatelé.

Ministerstvo práce v podkladech pro vládu připomíná, že průměrná mzda se od roku 2007 do loňska zvedla skoro o 20 procent. Podíl minimální mzdy k ní ale klesl z 38,2 na 31,9 procenta. U čistého výdělku je to propad ze 41,8 na 36,8 procenta. Od srpna by tak mohli lidé s minimální mzdou na výplatní pásce najít něco přes třetinu toho, co na ní má průměrný zaměstnanec.

Tento článek máteje zdarma.
Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení.
Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články.
HN mini
45 Kč první dva měsíce
Od 3. měsíce 229 Kč
  • Veškerý obsah
  • Bez reklam
  • Mobilní aplikace
HN roční
3290 Kč za rok
2 měsíce zdarma
  • Veškerý obsah
  • Bez reklam
  • Mobilní aplikace