Pokud má let zpoždění, mohou cestující žádat odškodné. Této možnosti ale Češi příliš nevyužívají. Podle šéfa firmy Click2Claim Františka Herynka tak letos přijdou o zhruba 26 milionů korun.

Click2Claim patří mezi firmy, které peníze pro cestující od aerolinií vymáhají. Podíl pasažérů, kteří po zpoždění letadla žádají odškodnění, podle Herynka mírně stoupá a pohybuje se mezi 15 a 20 procenty z těch, kteří mají na kompenzaci právo.

"Průměrná výše vymožené náhrady představuje 320 eur, což koresponduje s nejčastějšími vzdálenostmi letu, které se v žádostech našich klientů objevují," popisuje ředitel serveru Nahrady.cz Ivo Prokeš. Cestující má právo na na 250 eur za lety do 1500 kilometrů a 400 eur u letu od 1500 do 3500 kilometrů.

Click2Claim za poslední tři roky vymohla stěžujícím si klientům aerolinek přes 17 milionů korun. I když se počet žadatelů rok od roku zvyšuje, uvedené nároky jsou podle Herynka stále nízké vzhledem k doposud neuplatněným případům cestujících.

Za loňský rok se v Česku zpozdila téměř čtyři procenta leteckých spojů. Na tomto čísle má velký podíl letní sezona, kdy se toto procento každoročně zvyšuje. Je to dáno vlivem častějších dovolených, kdy významnou část letů tvoří charterové lety a spoje nízkonákladových aerolinek.

Obecně mají cestující nárok na náhradu škody při zrušeném nebo zpožděném letu alespoň o tři hodiny, které je zaviněné dopravcem. Náhrada ve výši 250 až 600 eur podle délky letu se tak nevztahuje na případy, kdy je zpoždění způsobené například mlhou, střetem letadla s ptáky nebo stávkou zaměstnanců, ať už letištního personálu, nebo zaměstnanců letecké společnosti.

Se snahou získat odškodné není třeba spěchat. "Reklamovat let mohou klienti až 24 měsíců zpětně," upozornil Josef Trejbal z portálu Letuska.cz.

S žádostí o pomoc při vymáhání náhrad za zpožděný nebo zrušený let se na tuzemskou pobočku Evropského spotřebitelského centra (ESC) za rok obrátí zhruba tisícovka lidí. ESC se specializuje na poradenskou činnost. Klientům bezplatně radí při vymáhání kompenzací. Na trhu pak působí řada komerčních společností, které klientům za provizi peníze od aerolinek i vymáhají, jako například Kompenzomat.cz, Click2Claim.cz nebo Nahrady.cz.



PŘÍLIŠ DLOUHÉ ČEKÁNÍ?
Na kompenzaci mají nárok cestující, jejichž let se kvůli dopravci zpozdí alespoň o tři hodiny.
FOTO: ARCHIV HN

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist