Ministerstvo oznámilo, že v řízení Ředitelství vodních cest a Drážního úřadu shledal ministr zásadní manažerská pochybení. Bývalý šéf ŘSD Čermák se sice podle ministerstva nedopustil chyb, ale ředitelství prý potřebuje razantnější vedení. „Po vyhodnocení činnosti ŘSD jsem přesvědčen o tom, že v čele této organizace nyní potřebujeme razantního vyjednavače. Některé stavební firmy totiž stále nepochopily, že se změnila doba. Stát už není v roli obětního beránka, ale bude tvrdě hájit svoje zájmy," sdělil Žák.

Načasování personálních změn podle Žáka nemá souvislost s nadcházejícími volbami. Změny podle něj bylo nezbytné učinit ihned a nečekat s nimi na výsledek předčasných voleb a nového ministra dopravy. Žák řekl, že resort opět začal investovat velké peníze do infrastruktury, znovu se rozjíždějí projekty, které byly vysoutěženy již dříve za ceny, které jsou vyšší, než je obvyklé dnes. I tady chce ministerstvo dopravy prostřednictvím podřízených organizací tlačit na dodavatele, kteří mají platné smlouvy, na změnu podmínek.

Odcházející šéf ŘSD Čermák řekl, že ministr neuvedl konkrétní důvody odvolání. Sdělil mu pouze, že chce vyvolat větší tlak na externí sféru, čímž podle něj patrně myslel stavební společnosti pracující na silničních zakázkách. Protože za Čermákovým odvoláním údajně nestálo žádné pochybení, počítá s ním ministr pro jinou pozici na ministerstvu dopravy.

Problémy na ŘVC a DÚ

V činnosti ŘVC a DÚ jsou ale podle ministerstva dlouhodobé nedostatky. „Velké otazníky se navíc vznášejí nad některými externími službami a poradenskými smlouvami, které ŘVC pod vedením pana Skalického uzavřelo. Prověřují je kontrolní orgány ministerstva dopravy," oznámil Žák s tím, že u některých má ministerstvo velmi vážné pochybnosti, jestli se nepohybují na samé hranici kriminálních deliktů.

Nejvážnějším důvodem ale podle Žáka bylo, že se nebyli schopni se Skalickým shodnout na přípravě projektu lodního propojení Dunaje, Odry a Labe, kdy ŘVC opakovaně předkládalo delší termíny dokončení stavby.

Drážní úřad zase podle ministra dlouhodobě vykazuje neuspokojivé výsledky a opouštějí jej odborníci. „Nedokázal se zhostit role vrcholné autority v oblasti bezpečnosti a certifikace, která má kromě dopadů na železnici velmi výrazný vliv i na odvětví strojírenské výroby," doplnil Žák.

Bývalý šéf ŘVC Skalický řekl, že o odvolání ho informoval první náměstek ministra Lukáš Hampl s tím, že v textu žádný důvod uveden nebyl. Stálo v něm pouze to, že pověření k řízení ŘVC ministr ruší k dnešnímu dni. I odcházející ředitel DÚ Kodym se o odvolání dozvěděl od prostředníka, sdělil.

Noví ředitelé

Nový šéf DÚ Hanuš dosud působil na úřadě jako vedoucí odboru drážních vozidel, předtím byl ředitelem odboru kolejových vozidel Českých drah. Kočica, který povede ŘSD, působí jako ekonomický poradce ve stavitelství, je předsedou představenstva stavební společnosti Salla 91 a jednatelem firmy Kovové konstrukce. Fojtů, který má vést ŘVC, je provozním ředitelem rejdařské společnosti ČSPL. Ředitelé se úřadů ujmou ve středu 2. října.

„Personálních změn je v poslední době tolik, že člověk neví, co si o tom má myslet. V čele ŘSD by měl být člověk, který rozumí silnicím a dálnicím. Jméno nového ředitele mi nic neříká," řekl předseda Sdružení pro výstavbu silnic Praha Petr Čížek.

Nový ředitel ŘSD je velkou neznámou i pro šéfa Svazu podnikatelů ve stavebnictví v ČR Václava Matyáše. „Nevím, jaké má pracovní zkušenosti, ani jaké má za sebou politické zázemí," poznamenal. Také zkritizoval časté střídání lidí na vedoucích pozicích.

Příliš časté změny

„Personální vyprázdněnost státních orgánů se nedá řešit tím, že se bude neustále měnit generální ředitel. Žák je navíc už sedmým ministrem dopravy v krátké době, ministři u nás mají životnost tři čtvrtě roku. Kdybych měnil stavbyvedoucího stejně často, žádný projekt nedokončím," kritizuje personální politiku Matyáš, který prý už delší dobu tušil, že bude Čermák odvolán. „Přitom nastoupil do funkce s nasazením a snažil se věci posunout dopředu," zhodnotil Matyáš Čermákovo roční působení v čele ŘSD.

Naopak podle Čížka Čermák ve funkci mnoho nestihl. „Ještě více se prohloubila krize a došlo k devastaci silničního stavitelství. Není to ale jeho chyba, pouze pokračoval v tom, co započali jeho předchůdci," tvrdí. Dodal, že Čermák s jejich sdružením nekomunikoval už více než půl roku.

Dosud největší personální obměnu prosadil Žák v Českých drahách, které krátce po jeho nástupu opustil management v čele s dlouholetým generálním ředitelem Petrem Žaludou. Ministr v demisi se rovněž netají snahou provést personální změny v další státní organizaci - Správě železniční dopravní cesty - a spekuluje se i o možném odvolání ředitele Řízení letového provozu Jana Klase.

Související