Je samozřejmé, že certifikát potvrzující shodu s normou neznamená automaticky, že její držitel vyrábí či poskytuje služby ve špičkové kvalitě. Zavedením požadavků normy ale firma staví základy pro další vytváření zázemí kvalitní produkce. Jinými slovy - systémová kvalita je jedním z důležitých předpokladů kvality produktové. Nikoliv jediným - dalšími předpoklady jsou například odborné a osobnostní kvality manažerů a dalších pracovníků, pozice firmy na trhu či její ekonomická kondice.
ISO 9001 prošla revizí
Od roku 2000, kdy Mezinárodní organizace pro standardizaci (ISO) provedla zásadní revizi normy pro systémovou kvalitu - ISO 9001, lze její požadavky považovat za vesměs adekvátní a smysluplné. Systém kvality se oprostil od nadměrné dokumentace a omezil se na nejnutnější minimum. A na postupy, které je žádoucí dokumentovat kvůli zachování a přenosu úplné informace. Podstatným rysem nového standardu pro systémovou kvalitu se stalo procesní řízení, jehož součástí má být i stanovení vhodných indikátorů výkonnosti, jejich měření a analyzování. Pro systém řízení kvality podle normy, stejně jako pro intuitivní management, jsou samozřejmě nejdůležitější zákaznické procesy - pečlivá a jednoznačná identifikace požadavku zákazníka v každé fázi obchodního vztahu a získání autentické zpětné vazby. Je přitom důležité brát v úvahu nejen požadavky na produkt zákazníkem vyslovené či logicky dovoditelné, ale i ty, které souvisejí s požadavky dalších zainteresovaných stran - legislativy, koncového spotřebitele či komunity v místě výroby.
Audity mají smysl
Systém managementu, který není pravidelně auditován certifikační organizací, je velmi těžké udržovat v takovém stavu, aby bylo zajištěno splnění základního požadavku normy ISO 9001 - jeho kontinuální zlepšování. Audity s cílem dosažení a udržení certifikace tedy mají pro systémovou kvalitu zásadní význam: motivaci organizace neustávat v udržování systému a měřitelného zvyšování jeho výkonnosti...
Výhodou je odstup
Velkou výhodou externích certifikačních organizací je zkušenost z různých provozů a prokazatelná kvalifikace v daném oboru. Ty nejlepší jsou tedy schopny předat auditované firmě opravdovou přidanou hodnotu v podobě sdělené, avšak nikoliv vnucované, zcela konkrétní představy o způsobu, jak naplnit požadavky standardu. Berou přitom v potaz charakter a specifika organizace, místo a čas jejího působení, makroekonomickou situaci a trh. A pokud si organizace dala záležet na vybudování systému kvality a investovala do toho svůj čas a energii, její obavy z neshod jsou zbytečné. Požadavky standardu jsou totiž tak obecné a relativně nízkoprahové, že obvykle nebývá problém je s trochou úsilí splnit a auditor u svých dlouholetých klientů neřeší ani tak míru shody, jako spíše dosažení nejlepší praxe.
Tak proč ta averze k implementaci ISO 9001 a její certifikaci? Kromě výše uvedené skepse vůči reálné prospěšnosti požadavků normy pro firmu je to patrně dáno i nulovým zájmem státu o systémovou kvalitu.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist