Než se designér pustí do vlastního navrhování designu, je nutné provést analýzu úrovně stávajícího stavu designu výrobků ve firmě, popsat situaci na trhu a stav konkurence. Dále je potřeba vyhodnotit příležitosti a nakonec navrhnout, co pro vaši firmu a její další prosperitu dokáže udělat design.

"Zákazník potřebuje vědět, že nám na něm záleží a že se neustále vyvíjíme. Lepší design našich strojů v jeho technologii mu umožní nejen vizuální odlišení od konkurence, ale také zlepšení užitných hodnot," zdůvodňuje spolupráci s designérem Jan Kolář, jednatel společnosti WAMAG, spol. s r.o., která se zabývá problematikou magnetické separace a výrobou magnetických systémů.

S VÝBĚREM POMŮŽE ADRESÁŘ DESIGNÉRŮ

Jan Kolář se rozhodl spolupracovat s designérem z Adresáře designérů CzechTrade a využít tak služeb agentury CzechTrade, která pomáhá zvyšovat konkurenceschopnost českým exportérům.

"Vysoká funkční úroveň výrobku, jeho výkon, spolehlivost, bezpečnost při provozu, kvalitní servis a zázemí výrobní firmy ve spojení s profesionálním designem v konečném efektu více přesvědčí zákazníka při rozhodování o koupi produktu," vysvětluje úspěchy nového výrobku designér Jaromír Chmelař. A dodává: "Výrobní náklady je nutné udržet v přijatelné míře a nejlépe je novým řešením snížit tak, aby byl výrobek ještě více konkurenceschopný."

MIMO HLAVNÍ MĚSTO

Design výrobku představuje výrazný prvek firemní image. Komunikuje hodnoty, které daný podnik preferuje, dává jasný signál zákazníkům o pečlivém a komplexním přístupu výrobce. "Pro průmyslového designéra je to vždy výzva, jak rozvinout tvůrčí schopnosti a nalézt originální řešení," dodává ke spolupráci Jaromír Chmelař.

Kdo se chce zapojit do projektu Design pro konkurenceschopnost, musí doložit, že patří mezi malé či střední podnikatele a jeho činnost je spojena s výrobou a službami realizovanými mimo hlavní město Prahu.



Závěsné magnetické separátory od společnosti WAMAG se využívají při recyklaci a pomáhají oddělovat nežádoucí kovové příměsi od cenných surovin.
Vizualizace: Jaromír Chmelař

Design pro konkurenceschopnost

- využívá prostředky Operačního programu Podnikání a inovace 2007-2013. Až do konce listopadu 2014 je možné zasílat přihlášky do projektu a získat dotaci na provedení analýzy stávajícího stavu designu ve firmě, kterou provede designér z Adresáře designérů CzechTrade. Výzvu k zasílání přihlášek do projektu včetně souvisejících dokumentů naleznete na www.czechtrade.cz/sluzby-2013/projekty-eu-2/design/



Autorka je manažerka projektu, CzechTrade zuzana.sedmerova@czechtrade.cz