ZÍSKÁVÁNÍ ENERGIE Z OBNOVITELNÝCH ZDROJŮ V KAZACHSTÁNU

Kazachstán, který je nyní považován za region bohatý na nerostné suroviny, se připravuje na poměrně radikální změnu svého energetického mixu a na masivní rozvoj získávání energie z obnovitelných zdrojů. Ukazuje to nedávno přijatý Národní plán pro zelený růst. Důvodem je zjištění expertů, že míra vyčerpání domácích nerostných surovin spolu s rostoucí cenou těchto komodit by v roce 2030 byla pro Kazachstán neudržitelná. Země proto začala velmi intenzivně spolupracovat s Evropskou bankou pro obnovu a rozvoj (EBRD) a s Fondem čistých technologií na legislativním rámci rozvoje obnovitelných zdrojů (především solární a větrné energie) a financování přechodu ekonomiky na udržitelné a čisté technologie. EBRD se v Kazachstánu podílí na rozvoji nejen čistých technologií již od roku 2008, přičemž investice do obnovitelných zdrojů energie zatím činily asi 500 milionů dolarů. Příkladem jsou zvažované investice do zatím největší větrné elektrárny v Yereymentau nebo spolupráce na zvýšení podílu čistých technologií a snižování emisí v průmyslu. Nedávno EBRD udělila úvěr na podporu energetické účinnosti ve výši 106 milionů dolarů společnosti CAEPCO, která tak zmodernizuje své provozy. Mezi další priority patří i rozvoj regionů a spolupráce s obcemi při budování sítě veřejné dopravy, dálkového vytápění, při nakládání s odpady či zásobování vodou. Pokud se bude situace vyvíjet tak, jak experti předpokládají, bude mít v roce 2030 energetický mix Kazachstánu téměř 50% podíl energie z uhlí, 11% podíl solární a větrné energie, 8% podíl nukleární energie, 10% podíl vodní energie a 21% podíl energie ze zemního plynu. Z hlediska příležitostí v jednotlivých sektorech je největší potenciál ve větrné energii.

NOVÉ PŘÍLEŽITOSTI PRO AUTOMOBILOVÝ PRŮMYSL V JIHOVÝCHODNÍ ASII

Zatímco tempo růstu trhu s osobními automobily klesá v dříve slibných regionech, jako je Indie anebo Čína, objevují se příležitosti na jiných opomíjených trzích napříč jihovýchodní Asií. Většina světových automobilek proto reviduje své strategie a začíná cílit na regiony, jako je Indonésie, Malajsie či Myanmar (Barma). Příkladem je třeba automobilka Nissan, která plánuje investice do nových provozů v Myanmaru v hodnotě 75 milionů dolarů. Vychází z předpokladu, že trhy v těchto zemích jsou zatím málo nasycené, ale dá se předpokládat rapidní rozvoj - například v Myanmaru připadá na 1000 obyvatel sedm aut, zatímco v Evropě je to 450. S předpokládanou zvyšující se životní úrovní v těchto zemích je pravděpodobné nejenom zvýšení poptávky, ale také její rozšíření po nových typech automobilů. Například v Indonésii vzrostl trh s osobními automobily mezi lety 2011 až 2012 o 25 procent na 1,1 milionu prodaných aut ročně. Při takovém tempu růstu můžeme očekávat, že hodnoty dvou milionů prodaných aut Indonésie dosáhne v roce 2018, a to s čtyřicetiprocentním podílem malých automobilů. Podobné trendy čekají i další země ASEAN (Sdružení národů jihovýchodní Asie - Brunej, Filipíny, Indonésie, Kambodža, Laos, Malajsie, Myanmar, Singapur, Thajsko a Vietnam), především Vietnam a Filipíny.


Dita Nedělková
centrum informačních služeb, CzechTrade



ilustrační foto: Shutterstock