Rozhodne-li se firma spolupracovat s profesionálním designérem a využít design jako marketingový nástroj, je nutné si uvědomit, že se jedná o běh na dlouhou trať. Podle designéra Jana Čtvrtníka, který v současné době působí v Itálii a má mnohaleté zkušenosti s navrhováním designu produktů pro firmy jako Electrolux nebo IKEA, nestačí totiž udělat pouze jeden designový výrobek. "Když firma nastoupí cestu designu, měla by v tom pokračovat. Plody této spolupráce lze sklízet spíše v dlouhodobé perspektivě než v jednorázové akci," říká Čtvrtník a jako příklad uvádí Tescomu nebo Škodu Auto.

DESIGN MOTIVUJE KE KOUPI

Další chybou je vnímat design jako umělecké odvětví, určené pouze elitě. Správný design management je spojovacím článkem mezi strategií firmy a její každodenní činností. Tvoří pomyslný most mezi firemními ambicemi a tím, co se ve výrobě opravdu děje. Design vkládá do produktů emoce, atmosféru a motivuje zákazníky ke koupi. Prezentuje hodnoty, které daný podnik preferuje, dává jasný signál o pečlivém a komplexním přístupu výrobce ke svým klientům.

"Náš zákazník potřebuje vědět, že nám na něm záleží a že se neustále vyvíjíme," zdůvodňuje spolupráci s designérem Jan Kolář, jednatel společnosti WAMAG, která se zabývá problematikou magnetické separace a výrobou magnetických systémů.

Přestože design není lékem na veškeré potíže, ve zkušených rukách má značný potenciál zvýšit pravděpodobnost úspěchu v podnikání. Podle designéra Jaromíra Chmelaře je každá spolupráce s firmou výzva k rozvinutí tvůrčí schopnosti a nalezení originálních řešení.

"Spolupráce s designérem neznamená nutné prodražení výroby," myslí si další z průmyslových designérů, Jan Červa. "To, že je designér přizván k vývoji již od počátku, se může vhodně projevit. V průběhu vývoje se totiž dají nalézt různé úsporné či zjednodušující procesy, které konstruktér mnohdy ani nevidí," vysvětluje správné načasování designér Červa, který řadu let spolupracuje s agenturou CzechTrade.

PŘES STO PROFESIONÁLNÍCH DESIGNÉRŮ

Rozhodli jste se inovovat design svých produktů a nevíte, kde designéra hledat? Česká agentura na podporu obchodu nabízí na www.designers-database.eu on-line Adresář designérů CzechTrade, ve kterém si můžete zdarma vybrat z více než stovky profesionálních designérů, kteří jsou připraveni zvýšit vaši konkurenceschopnost. Letošní novinkou je bezplatná registrace designérů ze všech členských států Evropské unie a jejich propagace prostřednictvím sítě zahraničních zastoupení Ministerstva průmyslu a obchodu ČR na stránkách www.czechtradeoffices.com.

Rozšíření portfolia českých designérů o ty evropské je nepochybně přínosem pro naše výrobce, kteří tak mohou využít i zahraniční subjekt. Zároveň se pro české designéry otevírá možnost spolupráce s firmami mimo území České republiky. V případě zapojení některého z designérů z Adresáře designérů CzechTrade mohou malé a střední firmy oprávněné podnikat na území ČR využít podporu z projektu Design pro konkurenceschopnost 2013-2014.


Zuzana Sedmerová
manažerka projektu, CzechTrade



ilustrační foto: Shutterstock

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist