Letoun vietnamského námořnictva v neděli spatřil poblíž jižního pobřeží Vietnamu předmět, který by možná mohl být součástí pohřešovaného letadla. Letadlo společnosti Malaysia Airlines letící z Kuala Lumpuru do Pekingu s 239 lidmi na palubě zmizelo v pátek.

Pátrá po něm 40 lodí a 34 letadel z několika zemí. Podle vietnamského úřadu je v oblasti momentálně příliš velká tma. Pátrání bude pokračovat další den ráno místního času. 

Podle vietnamských státních médií se letadlo zřítilo do moře v noci na sobotu poblíž vietnamského ostrova Tho Chu. Nikdo to však zatím oficiálně nepotvrdil. Vietnamská letadla ale upozornila na velké olejové skvrny na moři jižně od Vietnamu. 

V neděli také zaměstnanec Malaysia Airlines přiznal, že mělo letadlo opravované křídlo, které si stroj poškodil při srážce s jiným letadlem v roce 2012. "Část křídla, asi metr, se roztrhla. Firma Boeing to opravila a dala nám povolení dále letadlo používat. Opravu schválily náležité úřady," řekl zaměstnanec. 

Malajsijské úřady prověřují v souvislosti se zmizením letadla možnost teroristického útoku a také záznamy z radarů, které naznačují, že se letadlo před svým zmizením vracelo zpátky. Z toho důvodu byla rozšířena oblast pátrání.

Zároveň se prověřují informace o pasažérech. Spojitost zmizení letadla se zločinem včetně teroristického útoku začaly zkoumat i americké úřady. Zjistilo se, že na palubě byli lidé s ukradenými pasy. Dva pasažéři, kteří jsou na seznamu cestujících, jsou totiž naživu. Italovi a Rakušanovi při minulých cestách do Asie někdo ukradl pasy. 

Pasažéři s ukradenými pasy měli namířeno do Evropy

Podle stanice CNN si oba nositelé těchto pasů koupili letenky společně, a to od čínského přepravce China Southern Airlines. Platili v thajských bátech a shodnou cenu, což potvrdili zástupci čínského internetového prodeje letenek.

Letenky mají po sobě jdoucí očíslování, což prý znamená, že byly vydány společně. Zamluveny byly na cestu z Kuala Lumpuru do Pekingu a z něj pak dále do Amsterodamu. Letenka zakoupená na italský pas pak měla pokračovat do Kodaně, ta na pas rakouský do Frankfurtu nad Mohanem.

Podle malajsijského ministra dopravy Hishamuddina Husseina úřady zjišťují identitu čtyř podezřelých pasažérů. Jsou kvůli tomu v kontaktu s různými ambasádami. Potvrdil také, že se vyšetřovatelé z jeho země setkali s kolegy z amerického Federálního úřadu pro vyšetřování (FBI) a že prověřují důkladně celý seznam cestujících.

Letadlo odstartovalo z letiště v Kuala Lumpuru v pátek v 17.21 SEČ. Do Pekingu mělo dorazit půl hodiny před půlnocí. Aerolinky však oznámily, že řízení letového provozu po dvou hodinách letu ztratilo se strojem kontakt, a to minutu před tím, než vstoupil do vietnamského vzdušného prostoru.

Na palubě bylo 227 cestujících a 12 členů posádky, především z Číny, Malajsie, Indonésie a Austrálie. Češi prý mezi cestujícími nebyli.

Hussein v sobotu hovořil pouze o ztrátě kontaktu s posádkou. To, že se stroj zřítil, potvrdit odmítl. "Děláme vše, co je v našich silách, abychom zjistili, kde to letadlo je. Čekáme na přesné informace malajsijské armády, ta očekává další informace vietnamské strany," sdělil Hussein novinářům.

Nikde na trase letadla nebyly zpozorovány trosky. Pilot ale neodvysílal tísňový signál, což je podle letových odborníků nezvyklé. Podle jeho kolegů nemohl pilot udělat chybu. "Byl blázen do létání, mohli jste se ho zeptat na cokoli, vždy pomohl," řekl jeden z jeho kolegů.

Pilot Zaharie Ahmad Shah prý dokonce ve svém osobním volnu létal na Boeingu 777 na simulátoru. "Věděl o Boeingu všechno. Muselo se mu něco stát. Mohl se zhroutit celý elektrický okruh letadla," řekl další z pilotových kolegů. 

Podle bývalého pilota je Boeing 777 jedno z nejbezpečnějších letadel na světě. "Boeing 777 nespadne jen tak z nebe," sdělil agentuře Reuters. 

Podobný případ je znám z roku 2009, kdy rovněž bez tísňového signálu spadlo po čtyřech hodinách letu do moře letadlo společnosti Air France na trase z Brazílie do Francie.

V Pekingu, kam měl malajsijský stroj doletět, čínské úřady vyzvaly příbuzné a blízké pasažérů, aby se uchýlili do hotelu vzdáleného asi 15 kilometrů od letiště a vyčkali dalších informací.

Podle filipínských úřadů letadlo v okamžiku neštěstí letělo ve výšce 10,7 kilometru a piloti žádný problém nehlásili. Hlavní pilot Zaharie Ahmad Shah měl nalétáno 18 tisíc hodin a pilotem dopravních letadel byl od roku 1981.

Zatím poslední havárie postihla malajsijské aerolinie v roce 1995, kdy při havárii u malajsijského města Tawau zahynulo 34 lidí.