Jenom za první tři měsíce letošního roku poskytli členové ČLFA svým klientům na pořízení nových silničních dopravních prostředků 13,19 miliardy korun, z toho 7,66 miliardy bylo určeno na osobní vozy.
Oproti stejnému období loňského roku jde o významný nárůst: v prvním čtvrtletí roku 2013 členské firmy ČLFA poskytly na nová auta a ostatní silniční dopravní prostředky 11,4 miliardy korun, přičemž na pořízení osobních vozidel klienti využili 7,06 miliardy.

Firmy volí úvěry, případně operativní leasing

Pokud firmy při pořizování služebních vozů sáhnou po externím financování, většina z nich volí podnikatelský úvěr. V prvním čtvrtletí se u nás pomocí podnikatelských úvěrů od členů ČLFA financovalo 10 381 osobních nebo užitkových aut, a to nových i ojetých. Ve 4747 případech firmy upřednostnily operativní leasing a jen v 1053 finanční leasing, který je přitom v našich končinách mnohem zakořeněnější.

Operativní leasing tak potvrdil svůj razantní nárůst z posledních let. Jestliže na konci roku 2005 jeho podíl na našem leasingovém trhu činil pouhých 12 %, v letošním prvním čtvrtletí už to bylo více než 46 % (měřeno objemem leasingových obchodů v podnikatelské sféře). Operativní leasing navýšil svůj podíl především v letech poznamenaných finanční krizí, která podnikatele přiměla k tomu, aby hledali efektivnější nástroje na řízení svých nákladů.

Další příčinou slabších výsledků finančního leasingu je daňové znevýhodnění - jeho délka je totiž vázáná na dobu odpisování dané komodity. Firmy jej tak využívají spíše pro dlouhodobé investice do strojů a zařízení. Právě ty jsou druhou nejčastěji financovanou komoditou. U podnikatelských úvěrů i u leasingu pro firemní klientelu členů ČLFA ale pravidelně převládají osobní a užitkové automobily. Výjimkou nebylo ani letošní první čtvrtletí.

Domácnosti se vracejí k novým vozům

Zajímavý posun odhalily čtvrtletní statistiky ČLFA v oblasti financování automobilů pro domácnosti. Kvartální data totiž naznačila zvýšený optimismus rodin při nakládání s domácími rozpočty. Lidé si prostřednictvím spotřebitelských úvěrů i nadále půjčovali na ojeté vozy častěji než na auta nová. Ale zatímco v letech recese se postupně rozevíraly nůžky mezi počtem financovaných nových a ojetých osobních automobilů určených privátním zájemcům ve prospěch ojetin, v prvním čtvrtletí letošního roku došlo po delší době k opačnému pohybu: počet smluv na nové vozy rostl, na ojeté naopak klesal.