Americká společnost Tesla Motors se rozhodla uvolnit patenty na výrobu elektromobilů. Toto přelomové rozhodnutí přitom není motivováno jen snahou pomoci planetě Zemi od emisí, jak o tom rád mluví šéf automobilky Elon Musk. Chce tím totiž podpořit i výstavbu vlastní distribuční sítě a zajistit odbyt svojí budoucí gigatovárně na baterie.

Nejde ani tak o to, aby svět zaplavily více nebo méně zdařilé napodobeniny Tesly, ale Muskovi došlo, že sama se svojí výrobní kapacitou není schopna vyrobit dost elektromobilů na to, aby nějakým zásadnějším způsobem ovlivnila světové emise CO2.

Skutečnost, že se každý rok vyrobí něco okolo sta milionů aut se spalovacími motory, a fakt, že automobilky nepostupují v zavádění elektrických technologií dostatečně rychle, ho přiměly odtajnit know-how potenciální konkurenci.

Šéf Tesly doufá, že tímto rozhodnutím přispěje k rozvoji elektromobility v globálním měřítku. „Věříme, že Tesla, ostatní výrobci elektromobilů a celý svět budou mít prospěch ze společného vývoje technologické platformy,“ uvedl Musk.

Jeho obavu o zneužití patentů velkými producenty nahradila myšlenka na rozšíření vlastní sítě dobíjecích stanic. Čím více automobilek se bude věnovat výrobě elektromobilů, tím snadněji a ekonomičtěji bude probíhat výstavba dobíjecí infrastruktury a tím více budou elektromobily atraktivnější pro konečné spotřebitele.

Musk prostřednictvím Twitteru a Tesla blogu oznámil, že Tesla nebude žalovat nikoho, kdo v dobré víře využije jejich patenty. Klíčovým pojmem je sousloví „dobrá víra“. Musk v blogu také zmínil, že patenty nejsou hlavním intelektuálním majetkem firmy. Tím jsou inženýři, kteří je tvoří a inovují.

Původní spekulace o tom, že bude uvolněn pouze patent týkající se originálních dobíjecích stanic Tesla, se nakonec nepotvrdily.

Do kroků Tesly zapadají plány na stavbu obří továrny na lithium-iontové baterie. Ta by měla stát v některém z jižních států USA (Nevada, Texas, Nové Mexiko nebo Arizona), tedy ve státech , kde se přímo nabízí využít k napájení solární energii, která by společně s plánovaným velkým objemem výroby mohla snížit cenu bateriových článků až o 30 procent.

Právě výrobní kapacita továrny, která se odhaduje na půl milionu baterií ročně, dává prostor k domněnkám, zda ji Tesla celou využije. Pravděpodobně ne, a tady vzniká prostor pro automobilky, které by se rozhodly využít Muskův patent.

„Když konkurence začne kopírovat Teslu, může jim Tesla prodat aspoň akumulátory,“ uvedl Jacob Sherkow, patentový expert Stanford Law School.

Zahájení provozu továrny je plánováno na rok 2017 a ve stejném roce chce automobilka Tesla předvést i slibovaný rodinný elektromobil s označením Model X. Na ten by měli finančně dosáhnout také lidé s běžnými příjmy a do té doby, jak Musk veřejně doufá, by se mohly z letargie probrat i ostatní automobilky.