Zhruba po roce a půl od vstupu na český trh začala společnost InPost, největší polský soukromý poštovní operátor patřící do skupiny Integer.pl, ostrý provoz své sítě automatických boxů na vyzvedávání zásilek, především balíků z e-shopů.

Licenci na provoz sítě poštomatů získala loni česká logistická firma In Time. Poté, co se minulý rok spojila s další podobnou sítí Kouzelná Almara, se projekt zadrhl a řada e-shopů od něj utekla. In Time následně celý systém ladil a minulý měsíc odstartoval obnovený provoz.

V současnosti firma provozuje 100 poštomatů v Česku a 50 na Slovensku, výhledově by jich mělo být až 350. Zásilky mají být k vyzvednutí v kterémkoliv terminálu následující pracovní den po objednání. Sítě v obou zemích se zároveň propojují, zatím je v provozu doručování z českých e-shopů do slovenských poštomatů, obráceným směrem by měla být služba k dispozici za dva měsíce.

V plánu je i rozšíření doručování zásilek do dalších 21 zemí, v nichž InPost poštomaty instaloval. Jde zejména o Evropu, ale i Jižní Ameriku a Austrálii. Nejblíže je propojení s polskou sítí.

„Mezinárodní zásilky jsou budoucností trhu kurýrních služeb,“ myslí si generální ředitel InPostu Rafał Brzoska. „Tento sektor bude dále posílen poštomaty InPost umístěnými na příhodných místech a přístupnými 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, 365 dní v roce. Společnost InPost poskytuje mezinárodní přepravní služby již od roku 2013, kdy náš partner, Eesti Post, využil síť balíkových terminálů InPost při zavedení svých služeb v Estonsku, Lotyšsku a Litvě. Rádi bychom rozvíjeli mezinárodní služby tak, aby bylo možné využít celou globální síť terminálů InPost,” říká.

QR kód jako klíč

Poštomaty fungují prostřednictvím QR kódů, které zákazník dostane po zadání způsobu dopravy objednaného zboží do svého telefonu. Otevření schránky tak trvá pár vteřin, podporu navíc zajišťuje hlasová a textová navigace.

Pokud zákazník změní své rozhodnutí, může kurýr zásilku doručit obvyklým způsobem až do domu. Po předání informace, že je zásilka připravena k vyzvednutí, má klient tři pracovní dny, než je zásilka přemístěna na další čtyři dny do regionálního depa společnosti In Time.

„Možnosti poštomatů jsou obrovské, proto budeme brzy nabízet také službu vrácení prostřednictvím balíkových terminálů. Své služby chceme navíc nabízet i mimo sektor B2C a plánujeme je zavést i v dalších zemích, čímž služba získává téměř neomezené možnosti vyzvednutí. Ve výhledu je Polsko,” říká Dana Englichová, ředitelka In Time.

Platba kartou

Součástí poštomatů je terminál, který umožňuje zaplatit za zboží kartou. Maximální váha balíku je 30 kg, největší ze tří rozměrů schránek má velikost zhruba mikrovlnné trouby. Cena za doručení přes poštomaty by měla být zhruba o 20 % nižší než cena za dovoz kurýrem.

Podle Dany Englichové záleží ale především na e-shopech, kolik si přirazí k základní ceně. In Time službu nabízí, v závislosti na množství doručeného zboží, za přibližně 55 korun, uvedla. Podle lidí z oboru je ale běžné, že si internetový obchod k základní ceně za dopravu přirazí 50 až 100 %.

In Time nyní jedná s desítkami e-shopů, které síť poštomatů zkoušely, o podmínkách spolupráce. „Přímé propojení s velkými e-shopy je složité,“ řekl Peter Prištic, obchodní ředitel In Time Spedice, s tím, že může trvat kolem půl roku. Služba je podle něj nejvhodnější pro menší a střední internetové obchody, s jejichž systémy probíhá propojení rychleji.

In Time mimo to doručuje zásilky také přímo do domu. „Ve spolupráci s naším partnerem Media Post uvažujeme i o nedělním doručování v režimu B2C,“ uvedla Dana Englichová.

Související