Po dvaceti letech existence začal být pro největší český e-shop zdejší trh malý. Alza.cz proto expanduje do dalších 26 zemí, a od úterý tak začíná odesílat zboží do celé Evropské unie. Do zahraničí chce ze svého skladu dodávat celý svůj sortiment, pobočky v cizině ale zatím neplánuje. 

Žádný z českých e-shopů zatím tak velkou zahraniční ofenzivu neudělal. Dosud Alza.cz dodávala zboží kromě Česka už jen na sousední Slovensko, kde má také deset vlastních poboček. "Do všech ostatních zemí Evropské unie jsme nyní připraveni dodávat jak legislativně, tak hlavně logisticky," říká místopředseda představenstva společnosti Tomáš Havryluk. 

Od evropské expanze firma očekává, že tržby ze zahraničí v budoucnu předstihnou příjmy z Česka a Slovenska. "Návratnost samozřejmě nemůžeme očekávat ihned, ale do zahraničí rozhodně neexpandujeme kvůli pár milionům obratu," prohlašuje Havryluk. Za loňský rok Alza.cz utržila přes devět miliard korun, což znamenalo meziroční růst více než o 20 procent. Toto tempo zvyšování tržeb chce obchod udržet i do dalších let. 

Úspěch firma očekává hlavně na rozvinutých trzích. "Naše průzkumy ukazují více na trhy západní, ale uvidíme, zda se to potvrdí v praxi," říká Havryluk. Právě na Západě ale může firma narazit na tvrdou konkurenci v čele s americkým Amazonem, který je jedničkou například britského či německého trhu.

Nevýhodou může být, že Alza.cz není v zahraničí známá, firma se toho ale nebojí. Při expanzi chce vsadit hlavně na své know-how z českého trhu, který je podle agentury GfK nejrozvinutějším v Evropě z hlediska prodejů po internetu. Elektroniky se zde po síti prodává až 40 procent. "Nejsme sice pro zahraniční zákazníky zavedenou značkou, naší konkurenční výhodou jsou ale naše pokročilé logistické systémy či schopnost učit se a přizpůsobovat se lokálním trhům," popisuje Havryluk.

Evropské zákazníky bude obchod lákat pomocí kampaní na internetu a také na cenových srovnávačích v jednotlivých zemích. V první vlně Alza.cz své webové stránky přeložila do angličtiny, jako další plánuje přidat němčinu.

Všechny objednávky z Evropy bude nyní obchod pod značkou Alzashop rozesílat ze svých skladů v pražských Horních Počernicích a středočeských Úžicích. Firma tak zatím nebude zakládat zahraniční pobočky či výdejní místa. "Budeme o nich uvažovat až od určitého obratu dosaženého v dané lokalitě," říká Havryluk. V případě potřeby počítá firma také s výstavbou nových logistických center.

Alza.cz chce na všechny trhy dodávat svůj kompletní sortiment. To však samozřejmě mohou ovlivnit například smlouvy s dodavateli nebo potřeba některé zboží lokalizovat. Doručování bude trvat od dvou do pěti pracovních dnů – podle konkrétní země. E-shop bude spolupracovat s desítkami dopravců, kteří se v průběhu spolupráce budou obměňovat.

Konkrétní výši investic do projektu nechce zatím Havryluk odhadnout. "Projekt není zdaleka ukončený, jsme teprve na začátku," říká. Firma podle dalšího vývoje zváží rozšíření seznamu zemí, do nichž bude zboží posílat.

Ostatní velké české e-shopy vesměs prodávají zboží kromě Česka už jen v okolních zemích. Například druhý největší obchod Mall.cz (Internet Mall) delší dobu podniká kromě Slovenska také v Maďarsku, Polsku a Slovinsku, kde má i pobočky. Na všech těchto trzích loni utržil osm miliard korun. V roce 2007 otevřel pobočku také v Německu, o čtyři roky později ale z trhu odešel. Německo v minulosti například opustila i Kasa.cz, která nyní působí jen na Slovensku a v Polsku.

Podobný model jako Alza.cz provozuje nyní český obchod Parfums.cz (Internet shop), který ze svého jediného skladu u Brna zasílá zboží i do sedmi dalších evropských trhů, včetně například Ukrajiny. Firma ale letos jako první český e-shop plánuje otevřít vlastní logistické centrum ve Spojených státech a začít zde prodávat.

Obchod Alza.cz založil v roce 1994 Aleš Zavoral. Firmu nyní vlastní kyperský holding, který podle dostupných informací ovládá Zavoral s několika dalšími soukromými investory, jejichž jména nejsou známá.