Změny ve velké těžařské společnosti v Kazachstánu

Kazašská těžařská skupina Kazachmys (jeden z největších producentů mědi na světě) potvrdila plány na restrukturalizaci, která by měla být letos dokončena. V rámci změny se sníží počet dolů i pracovníků a společnost se přejmenuje na "KAZ Minerals". Kazachmys již loni prodal svůj podíl v Euroasijské korporaci přírodních zdrojů, stejně jako 50% podíl v uhelné elektrárně Ekibastuz HPP-1 a 100% podíl ve společnosti provozující malé vodní elektrárny Kazgidrotechenergo - to vše celkem za 1,3 miliardy USD. Finance z těchto prodejů by měly být využity k vybudování dvou nových dolů. Společnost se snaží zvýšit produkci modernějšími doly s nižšími náklady, proto investovala do dvou projektů, Bozšakol a Aktogaj. Reorganizace sníží produkci mědi na 80 000 tun oproti loňským 294 000 tunám. Pokud však budou dva nové doly fungovat podle předpokladů, má společnost v plánu produkci do roku 2018 zvýšit na 300 000 tun.


Zaměstnanci společnosti Kazachmys těží měděnou rudu.
foto: Kazachmys


Elektronické obchodování v Ázerbájdžánu na vzestupu

Objem obchodů přes internet podle Státní statistické komise od ledna do července 2014 dosáhl 1,5 milionu manatů a vzrostl o 10,2 % (přes 90 % obratu tvoří nepotravinářské výrobky) ve srovnání se stejným obdobím loňského roku. Problémem stále zůstává poměrně vysoká cena za dopravu a často i nemožnost vrácení zboží. Tento trend souvisí s rozšiřováním sektoru ICT. V Ázerbájdžánu je oblíbený portál b2b.az, celkový počet jeho registrovaných uživatelů od roku 2008 přesahuje 36 tisíc. V první polovině roku 2014 využilo jeho služeb zhruba 10 000 lidí. Více než 1800 z nich pochází ze zahraničí (například: USA, Rusko, Čína, Francie, Německo, Itálie, Dánsko, Indie, Indonésie nebo Spojené arabské emiráty). Nárůst elektronického obchodování souvisí i s rozšiřujícím se pokrytím internetového připojení v zemi, které podle oficiálních statistik v současnosti dosahuje úrovně 70 %, což je nejlepší výsledek v rámci SNS. Internetové připojení v současné době nabízí asi 40 poskytovatelů, z nichž pouze tři jsou státní. Internet poskytují i všichni tři mobilní operátoři. Od roku 2009 jsou v Ázerbájdžánu možné on-line platby.

Automobilový průmysl v Ázerbájdžánu

V Ázerbájdžánu letos došlo k poklesu importu aut v prvních pěti měsících roku 2014 o 23 %. Celkem může podle odhadů odborníků klesnout import v roce 2014 až o 20 % na číslo okolo 75 000 dovezených vozů. Důvodem je nasycení trhu a přijetí normy Euro-4, která má vliv na dovoz i domácí výrobu. Norma se vztahuje nejen na osobní vozy, ale i na nákladní auta a vlaky, cílem je snížení emisí CO2 a zlepšení životního prostředí. Vozidla, která nesplňují normu Euro-4, se do země přestala dovážet od dubna. Importovat je tedy možné jen vozy vyrobené v EU (výroba od 2005), USA (výroba od 2004), Číně a Japonsku (výroba od 2011), Koreji (výroba od 2006) a Turecku (výroba od 2009). Podle odborníků přijetí této normy povede i k nárůstu cen až o 4 %. Naopak produkce aut na území Ázerbájdžánu roste. Od ledna do července tohoto roku bylo v Ázerbájdžánu vyrobeno 1510 vozů, což je 4,6krát více oproti stejnému loňskému období. V roce 2013 se jich v zemi vyrobilo 424, z toho 159 nákladních. V Ázerbájdžánu jsou pouze dvě továrny, které vyrábějí motorová vozidla - v Baku a Gandže. V Baku produkují nákladní i osobní auta, v Gandže osobní vozy a traktory a ve městě Šemacha probíhá montáž osobních automobilů.


Dita Nedělková
vedoucí oddělení Centrum informačních služeb, CzechTrade



Traktor Belarus 1221 vyráběný v ázerbájdžánské továrně v Gandže.
foto: poljoinfo.com