Zájem vstoupit na český trh prostřednictvím franšízové licence má v současnosti 80 amerických značek. Velká část z nich jsou sítě restaurací. Před začátkem dnešní konference Franchising forum 2014 to uvedla Helen Petersonová, obchodní rada na Velvyslanectví USA v Praze.

"Nejvíce amerických značek, které mají zájem o vstup do ČR, se rekrutuje z oblasti gastronomie. Nabídka franšízových systémů v USA je obrovská, a to i v mnoha oborech, ve kterých se franšízing na našem trhu dosud neprosadil, například v oblasti domácí péče o seniory," uvedla Petersonová. Zájem o vstup na český trh mají také koncepty, které nabízejí služby pro děti, školicí systémy, úklidové služby, kadeřnictví, opravy automobilů, realitní služby a další.

Do ČR tak plánují zamířit mimo jiné sítě restaurací s rychlým občerstvením Fuddruckers a Wowcafe, sportovní bary Tilted Kilt či hamburgery Johnny Rockets. Zájem o vstup na tuzemský trh má také síť kaváren PJ’s Coffee of New Orleans, zmrzlinářský řetězec Cold Stone Creamery, dárkový obchod Edible Arrangments anebo v oblasti školení managementu značka Crestcom International.

Na sklonku loňského roku např. vstoupila na český trh americká franšíza FasTracKids, kterou tu zastupuje firma KinderSkills. Nabízí technologicky nejvyspělejší mezinárodní koncept předškolního vzdělávání založený na nejnovějších výsledcích výzkumů. V ČR plánuje 10 poboček.

"Nejčerstvější novinkou na českém trhu je americká firma The Alternative Board (TAB Board), největší světový poskytovatel franšízového konceptu v oblasti externích boardů a koučinku pro podnikatele," dodala Petersonová.

"Americké franšízy reagují na poptávku spotřebitelů v rychle se rozvíjející české ekonomice po dobře zavedených a ve světě známých značkách, které nabízejí kvalitní zboží a služby ke spokojenosti zákazníků. Američtí franšízoři vidí v českém trhu velikou příležitost," uvedla Petersonová.

Česká republika je podle ní americkými firmami vnímána jako stabilní země s rozvinutou a prosperující ekonomikou. "Česko je díky vysoce kvalifikované pracovní síle, ideální centrální poloze, rozvinuté infrastruktuře, ale i díky nižším nákladům ve srovnání se západní Evropou atraktivní destinací pro americké franšízové firmy," dodala Petersonová.