Modernizace vodních cest se podle zjištění Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) prodražuje, ale podíl vodní dopravy na nákladní přepravě zůstává zanedbatelný. V posledních pěti letech činil 0,43 procenta.

Počet překladišť napojených na vodní cesty se navíc nezměnil. Úřad to zjistil při kontrole tří finančně nejvýznamnějších projektů na labské a vltavské vodní cestě. Vyjádření ministerstva dopravy a Ředitelství vodních cest ČTK zjišťuje.

Jedním z nich je rekonstrukce železničního mostu v Kolíně, u kterého se zvyšovala jeho podjezdná výška. Investiční náklady vzrostly z 800 milionů korun na 1,2 miliardy korun, tedy více než o polovinu.

Podle kontrolorů to způsobilo velké množství investic, které s lodní dopravou nesouvisely. Projekt byl sice zaměřený na rozvoj vodních cest, ve skutečnosti ale řešil rekonstrukci a modernizaci železnice.

Peníze určené na rozvoj vodní dopravy tak směřovaly na rekonstrukci dvou nástupišť na nádraží v Kolíně. Při zadávání prací navíc Ředitelství vodních cest porušilo zákon o veřejných zakázkách, zjistil NKÚ.

Náklady rostly ale i u jiných projektů. Ministerstvo dopravy s navyšováním rozpočtů těchto projektů souhlasilo, aniž se příčinami nárůstu zabývalo. Například u projektu splavnění Vltavy mezi Českými Budějovicemi a Hlubokou nad Vltavou ministerstvo schválilo bez připomínek trojnásobné navýšení nákladů a ty se vyšplhaly na 880 milionů korun.

Ministerstvo dopravy podle NKÚ připouští, že další investice do modernizace labské vodní cesty pro nákladní dopravu postrádají smysl, pokud nebude dokončen projekt "Plavební stupeň Děčín".

Ten však opakovaně naráží na závažné problémy při posuzování vlivu na životní prostředí, jeho výstavba byla již několikrát odložena a v současné době je naplánována až na roky 2018 až 2021.