Mostům na dálnici před Ostravou hrozí vážná destrukce, která může skončit jejich zřícením, upozornil ministr dopravy Dan Ťok v nedělních Otázkách Václava Moravce v České televizi. Dodal, že stát firmu Eurovia naposledy vyzve k nápravě, jinak stáhne bankovní garance 350 tisíc korun. Mosty jsou sjezdy z dálnice D1 (dříve D47) v Ostravě-Přívozu.

Ministr v pořadu také zmínil, že pokud se do konce roku 2016 nepodaří v tendru najít nového provozovatele mýtného systému, vrátí se ministerstvo dopravy k dálničním známkám pro kamiony.

Pokud společnost ani na poslední výzvu k opravě mostů nevyhoví, Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vypíše na opravu výběrové řízení a peníze bude později po Eurovii vymáhat v arbitráži.

Ministr Ťok se dohodl s generálním ředitelem Ředitelství silnic a dálnic Janem Kroupou, že napíše Eurovii poslední dopis. "Chceme, aby Eurovia dostála svým záručním závazkům. Ona prostě ten most postavila a má dostát tomu, že když ten most vykazuje vady, tak jej má napravit," řekl ministr.

Dodal, že jestli Eurovia do 14 dnů po odeslání dopisu nárok neuzná, využije práva stáhnout bankovní garance, které však dnes dosahují zhruba jen 350 tisíc Kč. Ministr Ťok ale stále věří, že Eurovia k opravě přistoupí. Rád by, aby opravné práce začaly v dubnu.

Od září nesmí na oba mosty v Ostravě-Přívoze vjet kamiony, osobní auta po nich smějí jezdit jen omezenou rychlostí. V mostech jsou totiž praskliny a podle ministra hrozí až jejich zřícení.

Eurovia s opravou na své náklady nesouhlasí. Podle firmy je důvodem současného nerovnoměrného pohybu mostních opěr a praskání konstrukce navezení nevhodného materiálu do okolních násypů. Konkrétní materiál, takzvaný studený odval, požadovalo ŘSD, uvedla už dříve firma.

"Krátce po otevření některých úseků dálnice D47 koncem roku 2008, zejména tří úseků v okolí Ostravy, se na komunikaci začaly objevovat vady. Zhotovitelé však záruční odpovědnost za řadu těchto vad neuznávají a odmítají je odstranit na vlastní náklady," popisuje na svém webu Ředitelství silnic a dálnic.

Podle expertů úřadu je v mostních konstrukcích použito málo betonu. Náklady na opravu odhaduje ŘSD na 2,5 miliardy korun.

Nových 60 kilometrů dálnic a rychlostních silnic

Ministr Ťok v pořadu také prozradil, že Ředitelství silnic a dálnic letos začne se stavbami 60 kilometrů dálnic a rychlostních silnic či v nich bude pokračovat, z toho v průběhu roku 2015 dokončí 20 kilometrů. Prioritou je podle něj výstavba dalších dvou úseků jihočeské dálnice D3, dokončení ústecké dálnice D8 do Německa a obchvat Přerova na dálnici D1.

Ťok uvedl, že by se měla zrychlit celková rekonstrukce dálnice D1 do Brna, o kolik let ale nechtěl upřesnit. Podle dosavadních předpokladů by měla oprava skončit v roce 2020.

V letošním roce se podle ministra otevře úsek rychlostní silnice R35 z Hradce Králové na Mohelnici a část rychlostní komunikace R6 do Karlových Varů u Lubence.

Více peněz Besipu

Ministr chce také zvýšit důležitost oddělení bezpečnosti provozu Besip a navýšit jeho rozpočet. Tímto krokem chce přispět ke zlepšení bezpečnostní situace na tuzemských silnicích, kde se loni po šestiletém snižování zvýšil počet úmrtí při nehodách.

Ťok nehodlá měnit ředitele Besipu, jímž je od loňského června spolumajitel pražské autoškoly Autoconsult Martin Farář. Ministr chce však sestavit tým, který Farářovi pomůže. "Já jsem přesvědčen podle toho, co předvedl, že je schopen ten restart udělat," řekl Ťok.

"Já jsem zjistil, že Besip je někde ve třetí, čtvrté úrovni organizace, krátil se mu rozpočet," uvedl Ťok. "Já chci udělat opravdu restart Besipu, chci, abychom bezpečnost vzali vážně," popsal svůj plán, kterým chce přispět k řešení zhoršující se bezpečnosti na silnicích. Ťok chce o situaci více komunikovat s ministerstvem vnitra a dopravní policií.