Německá automobilka BMW se rozhodla, že vyplatí svým ztrátovým prodejcům v Číně dotace v objemu přes pět miliard jüanů (v přepočtu zhruba 19 miliard korun). Informovalo o tom Čínské sdružení prodejců automobilů (CADA). Dohoda podle agentury DPA zabrání eskalaci sporu BMW s prodejci, kterým se nelíbí podmínky spolupráce s německým podnikem.

Prodejci, kteří v rámci sporu pohrozili zastavením objednávek vozů BMW, požadují více nezávislosti a tvrdí, že automobilka jim stanovuje příliš náročné a nerealistické prodejní cíle.

Náměstek generálního tajemníka CADA Sung Tchao uvedl, že dohodnutá částka představuje největší dotaci tohoto druhu v Číně. Dodal, že prodejci s BMW stále jednají o prodejních cílech pro letošní rok.

Automobilka BMW začala subvencovat své čínské prodejce v roce 2012 kvůli klesajícím cenám. Loni jim vyplatila zhruba tři miliardy jüanů, napsala agentura Reuters.

Podobným požadavkům jako BMW čelí ze strany čínských prodejců i další zahraniční automobilky, například japonská Toyota. Prodejci si stěžují, že jsou nuceni nakupovat příliš mnoho automobilů do zásoby, což jim vzhledem ke zpomalujícímu růstu poptávky působí velké ztráty.

Čína v roce 2009 díky silnému růstu prodeje vystřídala Spojené státy na pozici největšího automobilového trhu světa.

V loňském roce však růst poptávky po automobilech prudce zpomalil. V období od ledna do listopadu prodej stoupl pouze o šest procent na 2,1 milionu vozů, zatímco v celém roce 2013 dosáhl růst 14 procent.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist