Dánská Saxo Bank hrozí stovkám českých klientů, kteří jejím prostřednictvím obchodovali na kapitálových trzích, soudem a požaduje po nich miliony korun.

Po nedávném prudkém růstu kurzu švýcarského franku banka změnila své ceníky a rozdíl požaduje doplatit po klientech. Informoval o tom portál Hromadné žaloby.cz, na který se postižení Češi obrátili s žádostí o pomoc. Banka tvrdí, že postupovala podle svých obchodních podmínek.

Saxo Bank ke změně ceníku přistoupila poté, co před dvěma týdny švýcarská centrální banka uvolnila kurz franku, který ihned prudce posílil. To způsobilo na trhu otřes a mnoho obchodníků začalo přicházet o peníze.

Při uvolnění kurzu franku a jeho růstu se obchodníkům spekulujícím na jeho oslabení spustily po celém světě automatické pokyny k uzavření pozic. Trh se stal vzhledem k obrovskému počtu obchodů velmi málo likvidní.

"Saxo Bank, která měla svým klientům zprostředkovat obchody, jim řekla, že jejich obchod byl proveden za cenu XY. Následně ale zjistila, že za tuto cenu není schopna měnu na trhu nakoupit, může ji ale nakoupit jen za méně výhodnou cenu. Tak i učinila. Banka pak vytvořila průměrnou cenu a obchodníkům druhý den řekla, že jejich obchody provedené v době nejvyššího růstu franku budou přepočítány dle nové ceny, průměru, který byl však pro klienty nevýhodný," vysvětlil portál.

"Po oznámení Švýcarské centrální banky trvalo zhruba 30 minut, než se na trh vrátila likvidita a bylo možné zobchodovat všechny příkazy. Je to poprvé po třiceti letech, kdy jsem zažil takový cenový skok v některé z hlavních měn. Saxo Bank spadá pod evropskou regulaci a při své činnosti se řídí svými obchodními podmínkami, jejichž závaznost akceptoval každý klient. Řídila se jimi i v případě dění kolem švýcarského franku," řekl finanční ředitel Saxo bank Steen Blaafalk.

U klientů Saxo Bank a jiných brokerů tak došlo k automatickému uzavření pozic jednotlivých klientů, a to za cenu, aby se nedostali do minusu. Prudký růst franku připravil mnohé obchodníky o investice i zisky. To však patřilo k riziku. Následující den ale Saxo Bank oznámila, že zpětně mění cenu provedených transakcí, a to v neprospěch většiny klientů. Zaplacení požadovala do 23. ledna 2015, uvedl portál.

"Saxo Bank již oficiálně uvedla, že růst franku jí může způsobit ztrátu až 107 milionů dolarů (2,63 miliardy Kč). Tyto peníze nyní požaduje po svých klientech po celém světě, jejichž účty se dostaly do minusu," uvedl ekonom serveru Tomáš Pospíšil.

Pro drobné obchodníky, kteří investovali pouze v řádu stovek tisíců korun a nyní je po nich požadován mnohdy i milion korun, je soudní obrana velmi náročná. Jde o složitou právní problematiku kapitálových trhů, navíc s mezinárodním prvkem. "Je třeba hledat specializované advokáty a počítat s nemalými výdaji. Obchodníci se tak začali rozhlížet po možnosti společné obrany. Proto se obrátili na server Hromadné žaloby.cz," doplnil právník portálu David Němec.

"Je možné, že nyní budeme čelit právním výzvám, ale na případu se tím nic nemění. Doufáme nicméně, že k tomu nedojde a s klienty aktivně pracujeme na vytvoření splátkového plánu. Již počátkem září loňského roku jsme varovali, že švýcarský frank může čekat bouře a coby důsledek jsme našim klientům významně snížili úroveň pákového efektu při obchodování," reagoval Blaafalk.

Advokát David Fyrbach z Advokátní kanceláře Feichtiger, Žídek & Fyrbach, který již některé z poškozených klientů zastupuje, ale upozornil, že mnohým českým klientům Saxo Bank banka neposkytla smlouvu o poskytování investičních služeb, ani dostatečné poučení o rizicích spojených s produkty, které klientům nabízí. Nyní prý klientům odmítá poskytnout jakékoliv informace a podklady pro ověření existence nároků a pod hrozbou žalob u dánských soudů je nutí k uzavření narovnání.