Podle Českého statistického úřadu mělo ke konci roku Česko 10,5 milionu obyvatel a asi 14 milionů aktivních SIM karet. Není třeba být odborníkem na statistiku, aby bylo jasné, že mobily jsou fenoménem, jenž nemůže marketing pominout a který mění zvyklosti na reklamním trhu.

K mnoha druhům marketingu přibyl marketing mobilní, tedy ten, který se zaměřuje na uživatele chytrých telefonů a tabletů. Hlavní výhodou tohoto média je skutečnost, že ho dnes máme téměř stále u sebe. Například průměrný Američan stráví na mobilu skoro tři hodiny denně, průměrný Středoevropan mladé generace Y je on-line sedm hodin denně a průměrný občan generace Z, který se narodil po roce 1995, již bude on-line pořád, ve dne i v noci.

Mobilní zařízení jsou něco jako droga, máme je pořád s sebou, a navíc se stále více prosazují na úkor pevných PC. Na nejvyužívanějších sociálních sítích jsou 2/3 přístupů na Facebook z mobilů a u krátkých tweetů je to téměř 86 %.

Mobilní marketing nabízí řadu možností a mobilní reklama prý není vnímána jako obtěžování, ale jako výhoda. Toto konstatování telefonních operátorů platí nejvíce u zasílání reklamních SMS zpráv v případě cílené nabídky v určité lokalitě. Například pokud prochází mladá žena kolem nákupního centra a dostane informaci o slevě kosmetiky nebo oblečení oblíbené značky, je jistě spokojená. Reklamní sdělení je možné cílit podle demografických kritérií, ale je možné využít třeba i cílení podle typu tarifů, které vypovídá o kupní síle a času stráveném ve společnosti mobilu. Mobilní marketing umožňuje aktivní komunikaci se zákazníky, kteří si mohou stahovat aplikace, souhlasit se zasíláním informací formou newsletterů nebo vyplnit formulář. U poslední možnosti se objevuje další nový pojem „lead generation marketing“, který spočívá ve využívání kontaktů získaných z vyplněných formulářů.

Oblíbené je používání QR kódů, jež mohou být využity i pro nákupy. V Jižní Koreji nabízí úspěšně Tesco možnost nákupů v metru. V zemi, kde jsou lidé mimořádně pracovití a každá minuta je drahá, lze nákupní košík doplňovat na nástupní, přestupní i výstupní stanici. Mimochodem, byla testována i u nás, možná si vzpomenete na virtuální drogerii Mall.cz a možnost objednávat výrobky ve stanicích metra Flora a Muzeum.

Klasickou možností je zobrazování reklamy při prohlížení internetových stránek z mobilu, ale to je v porovnání s předchozími příklady nástroj téměř banální. Ve světě marketingu dnes stále více platí rčení „kdo chvíli stál, stojí opodál“. Podniky, jež věří jen na klasická média, se brzy přesvědčí, že reklama před hlavními zprávami na Nově či ČT již jaksi nefunguje. Mladí se totiž na televizi nedívají, jsou stále více on-line a televizi často ani doma nemají.