Celková důvěra v českou ekonomiku se po tříměsíčním poklesu v dubnu nezměnila, zůstala na rovných deseti bodech. Mírně se zvýšila důvěra podnikatelů, u spotřebitelů naopak klesla. Informoval o tom Český statistický úřad. V meziročním srovnání je důvěra v ekonomiku vyšší.

Ukazatel důvěry spotřebitelů v dubnu klesl o 1,3 bodu na dva body, u podnikatelů se proti březnu zvýšil o 0,3 bodu na 11,9 bodu. Mezi podnikateli se důvěra zvýšila ve stavebnictví a v obchodě, ve službách se zvýšila mírně a v průmyslu se mírně snížila.

"Ve stavebnictví a obchodě se důvěra zvýšila a v obou případech se dostala na své nejlepší hodnoty od konce roku 2008," uvedl Jakub Seidler, hlavní ekonom ING Bank. 

"Dobré výsledky v obchodě se pojí především s tím, že jsou spotřebitelé ochotní utrácet. Současná situace jim hraje do karet, mzdy rostou relativně rychle a lidé to vnímají. Dovolují si utrácet o něco více než v předchozích letech. Proto by tržby obchodů v současnosti měly růst a to povzbudí i jejich důvěru," vysvětluje Michal Kozub, analytik společnosti Home Credit.

HNBYZNYS NA FACEBOOKU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.

 

Podnikatelé v průmyslu hůře než v březnu hodnotí celkovou i zahraniční poptávku. Zajištění práce zakázkami odhadují na 7,4 měsíce, což je ale o něco více než v předchozím čtvrtletí.

"Hlavní bariérou růstu produkce je stále nedostatečná poptávka, uvádí ji téměř 45 procent respondentů," uvedl ČSÚ. V průmyslu očekávají podnikatelé pro příští tři měsíce mírné zvýšení tempa výroby a téměř neměnnou zaměstnanost.

Hodnocení poptávky ve stavebnictví se proti březnu zvýšilo, její očekávání pro příští tři měsíce se ale snížila. Podnikatelé očekávají pro příští tři měsíce téměř stejné tempo stavební činnosti a růst zaměstnanosti.

Obchodníci mají vyšší očekávání ohledně vývoje ekonomické situace v příštích třech i šesti měsících. Hodnocení současné ekonomické situace se meziměsíčně téměř nezměnilo, stejně jako zásoby zboží. V odvětví služeb se v dubnu meziměsíčně zvýšilo hodnocení poptávky, její očekávání pro příští tři měsíce se snížila.

U spotřebitelů se proti březnu zvýšily obavy ze zhoršení ekonomické situace v příštích 12 měsících. Obavy z jejich vlastní finanční situace se nezměnily, stejně tak se téměř nezměnily i obavy ze zvýšení nezaměstnanosti. Spotřebitelé chtějí v porovnání s březnem více spořit. Obavy z růstu cen zůstaly stejné.

"Dubnové indikátory důvěry tak vesměs nezklamaly. Spotřebitelská důvěra mírně poklesla, což však lze chápat jako určitou korekci velmi vysokých hodnot předešlých měsíců – a i přes tento pokles je důvěra spotřebitelů stále na vysoké úrovni," shrnul Seidler.

Vyhodnocení výsledků konjunkturálního průzkumu je prováděno pomocí konjunkturálního salda, což je rozdíl mezi odpověďmi zlepšení a zhoršení vyjádřený v procentech. Čím vyšší je kladné saldo odpovědí, tím optimističtěji je možné hodnotit získanou odpověď.