Pár hodin před zápasem století, jak média a veřejnost přezdívají duelu o mistra světa welterové váhy v boxu mezi Filipíncem Mannym Pacquiaem a Američanem Floydem Mayweatherem, je známý vítěz. Aspoň co do marketingových kontraktů, sponzorských peněz a důvěry firem, které chtějí s boxerskými hvězdami pojit své jméno. Ostatně bylo to jasné už dřív.

Na body vysokým rozdílem vítězí Pacquiao. A to přesto, že ze sobotního zápasu přímo zinkasuje menší díl tržeb - konkrétně čtyři ze šesti vydělaných dolarů. Celkem se počítá, že utkání vynese nejméně 300 milionů dolarů. Bokem ale Pacquiao vydělá víc, čerstvě za ním totiž stojí Nike či Nestlé.

V případě Mayweathera za posledních šest měsíců ani po oznámení dlouho očekávaného zápasu, což se stalo před pár týdny, nikdo nepřibyl.

Pacquiao kromě toho, že je profesionálním boxerem, také zasedá ve filipínském Senátu, vzorně se stará o svoji širokou rodinu a má pestré koníčky. Přesně zapadá do obrazu agilního, vzorného a inteligentního sportovce. Od sponzorů inkasuje podle odhadu časopisu Forbes 5 milionů dolarů. Kromě dvou zmíněných firem od „N“ jej financuje ještě řetězec prodejen se sportovním zbožím Foot Locker.

V minulosti Pacquiao počítal s podporou od Hewlet-Packardu, Sony, Monster Energy, Hennessy, San Miguel Beeru nebo Wonder Pistachios. Výrobce pochutin se k Pacquiaovi navíc letos vrátil.

Mayweather: Zlobivé americké dítě

Kdo předpokládá, že Američan Floyd Mayweather na silném domácím trhu našel před zápasem spojence, těžce se mýlí. Neobjevil se nikdo.

Mayweather je považován za zlobivé dítě, zhýralce. V minulosti čelil řadě obvinění z domácího násilí. V roce 2012 si odpykal tříměsíční trest za sexuální obtěžování. Mezi červnem 2013 a červnem 2014 byl přitom považován za nejbohatšího sportovce světa. Všechny peníze - celkem 105 milionů dolarů - přicházely jako prize money za utkání v ringu a zejména za televizní kontrakty. Ve své kariéře měl jen jednoho reálného partnera, krátce to byla AT&T.

Zatímco Pacquiao teď bude mít své trenky označené několika sponzorskými logy, včetně dodavatele samotných trenek Nike, Mayweather vběhne do ringu v šortkách značky Reebok, zřejmě bez dalších znaků. Navíc zadarmo. „Je to přítel naší značky, nosí naše šortky už dlouho. Nejsme ale jeho oficiálním partnerem,“ říká k tomu viceprezident divize bojových sportů Reeboku Todd Krinsky.

Pacquiao se i ve větší míře podílel na přilákání společných sponzorů tohoto zápasu. Pivo Tecate, které dlouhodobě podporuje všechny Pacquiaovy zápasy, zaplatí za logo ve středu ringu 5,6 milionu dolarů, když firma přebila nabídku Corony, jež dosud zviditelňovala svoji značku u minulých Mayweatherových zápasů. Další viditelnou firmou u bariér ringu bude filipínská Smart Communication. Samozřejmě jen proto, že má dlouholeté vazby s Pacquiaem na tamním lokálním trhu.

Kdyby Filipínec, který je považován za mírného outsidera, sobotní zápas v Las Vegas vyhrál, znamenalo by to podle řady pozorovatelů opravdové reklamní šílenství kolem něj.

„Můžete koukat na Mayweatherův zápas, třeba mu fandit. Jako firma s ním ale nebudete chtít něco nabízet desetiletému dítěti,“ glosuje v komentáři pro CNN Bob Dorfman, vydavatel magazínu Sports Marketers’ Scouting Report.