Cestování vyšší třídou může být zajímavou investicí

Nosíte opravdu drahý oblek a máte plný diář? Může si firma, pro kterou pracujete, dovolit nadstandard v podobě pohodlnějšího cestování? Pak to podporujte a rovněž sami využívejte. Nemusí vždy jít jen o vyšší náklady, ale někdy i o zajímavou investici. Plánovaná i náhodná setkání v dopravním prostředku vyšší třídy vám totiž mohou přinést nové obchodní kontakty.

Ze své zkušenosti, kdy jsem často létal mezi Prahou a Moskvou, vím, jak různorodá komunita se při čekání na odbavení vytvořila a jak se pravidelní cestující těšili na společná setkání ve VIP saloncích, kde byl klid a prostor pro netradiční obchody. A co si budeme namlouvat, i to čekání tak nějak lépe uteklo.

Některé velké firmy mají jeden společný nešvar - služební cestování komplikují přemírou interních předpisů a pravidel. Není výjimkou, že spolu letí kolegové, ale jeden má zajištěnou letenku v business class a druhý v economy, takže se při nastupování do letadla oddělí a po příletu zase setkají. Co se jim asi během letu honí hlavou, zvláště mají-li v cílové destinaci stejný úkol, ale v korporátní hierarchii jsou každý jinde nebo má jejich oddělení jiné standardy?

Nenahlížejme na to jen přes optiku nákladů, ale také jako na způsob, jak podpořit tým. Nezapomínejme však na bezpečnostní rizika, kdy spolu nemohou cestovat kolegové, kteří mají podobnou odpovědnost a případné neštěstí by zablokovalo chod firmy. Směšné? Já osobně v tom vidím prozřetelnost. Pozor, a platí to i pro jízdu výtahem! Nesmějte se, my to u nás ve firmě skutečně dodržujeme (a já jsem většinou ten první, kdo si to uvědomí, a pak šlapu po schodech).

Jsem-li u standardů cestování, mám ještě jedno užitečné doporučení - na podzimní návštěvy obchodních partnerů na jižní Moravě zásadně využijte auto s řidičem. Může to připomínat starý vtip, kdy se o autech pro komunistické pohlaváry mluvilo jako o jednoválcích. Ne proto, co měly pod kapotou, ale proto, že se zpravidla vzadu na sedačce válel jen jeden. Ale co, pořád lepší jednoválec než během celé návštěvy odmítat okoštovat letošní mladé víno. To se mezi obchodními partnery neodpouští.

Při psaní tohoto článku mne napadlo, že by bylo zajímavé vyzkoušet jednu novinku, a sice že by se úroveň cestování zpět ze služební cesty odvíjela od jejího výsledku. Tuším, že asistentky by to asi nepotěšilo, ale určitě by to pro všechny ostatní bylo velmi motivační. Bylo jednání úspěšné a vezete pro firmu novou zakázku? Business class vám budiž zaslouženou odměnou. Nedařilo se? Ztratil jste klienta? Existují i vlaky a v nich 2. třída. Nosíte opravdu drahý oblek a ve vlaku se vám umazal? Příští jednání bude určitě úspěšnější.

Vlastimil Nigrin
člen představenstva Hypoteční banky a vrchní ředitel pro oblast obchody a klienti


Luxus? Jen v rozumné míře

Otázka služebních cest a jejich nutnost se v posledních letech stále přehodnocuje. Vlivem tlaku na snižování nákladů a rozvojem technologií se začalo mnohem více využívat virtuálních prostředků komunikace. Velké procento schůzek, ať již mezi dvěma, nebo více lidmi, se zprostředkovává on-line. Telekonference, sdílení dokumentů a společná on-line práce na nich zjednodušily spolupráci virtuálních týmů nebo komunikaci s klienty. Tím odpadlo značné množství nákladů.

Fyzicky se cestuje jen v nejnutnějších případech na ta jednání, kdy je osobní přítomnost nezastupitelná. Ale i měřítka nutnosti osobního jednání se mění s tím, jak se stávají virtuální formy spolupráce a home office běžnou součástí práce. V praxi to vypadá například tak, že místo dřívějších několika cest celého týmu se přípravná jednání odehrávají on-line a na finální jednání pak jede pouze manažer týmu.

Samozřejmě, služební cesty s trochou rozumného luxusu mohou být považovány za jistou formu benefitu pro zaměstnance. Pro naše zaměstnance rezervujeme asi vyšší úroveň ubytování, než jakou si sami dopřejí na své dovolené. Chceme, aby se na náročných cestách cítili dobře a odpočinuli si. Příjemné může být i to, když se zahraniční služební cesta spojí se soukromým pobytem. Proč neumožnit návrat ze služební cesty o několik dní později, když už se stejně platí zpáteční letenka? Ovšem ubytování na náklady firmy během soukromé části pobytu by samozřejmě nebylo možné.

Ani náš nadnárodní management neočekává a nepožaduje létání 1. třídou a ubytování v nejluxusnějších hotelech. To je asi obecně považováno za zbytečné plýtvání a nebyl by to ani dobrý signál dovnitř společnosti. I naši klienti se dívají na to, jak racionálně se dokážeme chovat. Řekla bych, že ve firmách začíná u managementu převažovat větší skromnost a pokora. Firmy se snaží dělat věci jednodušeji, transparentně a efektivně. Jsou ale samozřejmě společnosti, kde je jistá forma "show-off" součástí marketingové strategie a luxus je vnímán jako důkaz úspěchu.

Jaroslava Rezlerová
generální ředitelka pracovní agentury ManpowerGroup, prezidentka Asociace poskytovatelů personálních služeb v ČR


Šetříme, a proto létáme soukromými letadly. Je to velmi výhodné i časově

Jako společnost, která má internetové obchody v pěti různých zemích, řešíme cestování a s ním spojené náklady poměrně do hloubky. V jednotlivých státech, konkrétně je to kromě Česka ještě Slovensko, Polsko, Maďarsko a Slovinsko, máme plnohodnotné národní týmy a potřebujeme být ve vzájemném v kontaktu.

I když jako technologická firma využíváme moderních komunikačních vymožeností na maximum, osobní setkávání považujeme za nenahraditelné. Hlavní sídlo máme v Praze a česká pobočka je i nositelem know-how, které předáváme do ostatních zemí. Zahraniční pobočky se na našem obratu podílejí již více než z poloviny a jejich růst je velmi dynamický, je tedy potřeba být s tamními manažerskými týmy v kontaktu.

Každý, kdo zná alespoň trochu prostředí internetového obchodování, dobře ví, jak nízké marže jsou v našem oboru. Není tak těžké uhodnout, že musíme být v oblasti nákladů maximálně efektivní, a cestování není výjimkou. V každé zemi máme například nasmlouvané hotely blízko našich poboček, kde máme domluvené výhodné ceny. Když někdo z týmu cestuje a potřebuje přespat, zamlouvá si nocleh právě tam.

Z dopravních prostředků využíváme vlaky, auta a především letadla. Nejedná se však o komerční linky. Pronajímáme si malá vrtulová letadla s pilotem. Pro cestování z Česka do blízkých evropských zemí, kdy nás vždy cestuje více, využíváme prakticky výhradně tento způsob dopravy.

Může se to zdát překvapivé, když jsem zmiňoval, že penězi za cestování zbytečně neplýtváme, nicméně naše roční zkušenost s pronájmem malých letadel ukazuje, že jde skutečně o nejlepší způsob přepravy i pro společnost, která chce šetřit. Klasické linky mezi městy, v nichž máme pobočky, jsou totiž velmi drahé. V případě, že nás cestuje více, se tak s pronajatým letadlem dostáváme na stejnou, někdy dokonce i nižší částku ve srovnání s komerčním letem.

K tomu je potřeba připočítat výraznou úsporu času i peněz za případnou noc strávenou v hotelu. Letadlo s pilotem nám umožňuje cestovat velmi efektivně. Vzlétat a přistávat lze i z malých letišť, takže stačí dojet na místo autem, sednout do letadla a cestujete. Také není třeba se přizpůsobovat letovým řádům, do nichž jinak bývá těžké program "napasovat". Nemluvě o tom, že třeba v Polsku máme kanceláře ve Vratislavi, kam je nutné letět komerčními linkami přes Varšavu, a tak se cestování protáhne na osm hodin. S malým letadlem můžeme přistát - s nadsázkou řečeno - hned u kanceláří a z Prahy jsme v cíli za hodinu.

Díky těmto výhodám a faktu, že pilot na nás obvykle počká, jsme schopní zvládnout nutné schůzky ve všech čtyřech zahraničních pobočkách během dvou, maximálně tří dnů. V každé zemi navíc můžeme strávit s kolegy díky ušetřenému času delší dobu.

Nevýhody? Určitě větší závislost na počasí, než je tomu v případě velkých letadel. Cestování malými letadly rovněž není tak pohodlné, ale zmíněné přínosy to více než bohatě vyváží. Pokud někdy využíváme komerční linky, cestuje náš tým ekonomickou třídou, a to i v případě letů za oceán.

Vít Endler
generální ředitel společnosti Mall.cz


K dobrému výkonu přispívá i komfort

V době moderních technologií je jednoduché kdykoliv poslat e-mail nebo zvednout telefon a spojit se s manažery a obchodními partnery na druhé straně světa. Můžete uspořádat videokonferenci, což celou komunikaci významně zjednodušuje.

To však neznamená, že osobní kontakt a obchodní cesty ztrácejí na významu. Právě naopak. Díky technologickému pokroku a snaze ušetřit čas a peníze je ale kladen větší důraz na efektivitu zahraničních cest. České firmy a manažeři si čím dál více uvědomují, jakou roli zahraniční cesty v byznysu hrají a jak moc je osobní kontakt důležitý. Mezi destinace, kam s námi Češi cestují za obchodem nejvíce, patří hlavně Dubaj, Hongkong, Singapur, Peking, Šanghaj a Ho Či Minovo Město.

Jako letecká společnost, která provozuje linky do celé řady významných obchodních destinací, přizpůsobujeme potřebám manažerů naše služby. Byznys třída našich letadel poskytuje cestujícím maximální pohodlí a možnost věnovat se práci, ale i soukromým záležitostem a odpočinku. To zajistí, že na obchodní jednání dorazí v plné síle. Cestujícím byznys třídy pomáháme šetřit čas třeba i nabídkou služby chauffeur-drive, kdy je na vybraných letištích včetně pražského dopravíme na letiště a z letiště, zajistíme přednostní odbavení a výdej zavazadel. Na letištích mohou využít přístup do salonků.

Čas je v byznyse vůbec často tím nejceněnějším a nejvíce nedostatkovým zbožím. Manažeři se musí věnovat práci i na cestách, k čemuž potřebují vhodné podmínky. A že si toho jsou firmy vědomy, dokazuje zvyšující se poptávka po cestování v byznys třídě, kterou zaznamenáváme mezi českými klienty. Poskytnutí kvalitního zázemí a pohodlí na cestách může v neposlední řadě pomoci zaměstnance motivovat.

Bořivoj Trejbal
oblastní manažer aerolinií Emirates pro Českou republiku


Radim Passer

předseda představenstva Passerinvest Group

Bez čeho se na cestách neobejdu

Po pravdě řečeno nemusím pracovně cestovat příliš často. Naše podnikání má úzce lokální charakter, takže k tomu nebývám ani nucen. Na cestách mimo domov strávím v průměru mezi 30 a 45 dny v roce. Tak třetina z nich má souvislost s mojí službou pro Pána Boha, třetina se zahraniční dovolenou a zbývající třetinu představují pracovní cesty.

Nedovedu si vůbec představit, že bych si s sebou na jakoukoliv z těchto cest nevzal Boží slovo, tedy Bibli. "Sytit" se každodenně Božím slovem je součástí mého života. Naopak pravidelný půst z hlediska fyzické potravy je v rozumné míře pro naše zdraví nepochybně prospěšný.

Avšak duchovní půst, tedy odmítání duchovního pokrmu, kterým je Bible, je tím nejjistějším způsobem, jak se sám mohu zbytečně připravit o věčný život.

Proto tento duchovní pokrm je vždy součástí mé cestovní výbavy a mohu jej s čistým svědomím doporučit každému člověku.