Americká společnost Nike, která je největším světovým výrobcem sportovního oblečení a obuvi, zvýšila ve čtvrtém fiskálním čtvrtletí čistý zisk o 24 procent na 865 milionů dolarů (21 miliard korun). Firma na svém webu ve čtvrtek uvedla, že k nečekaně lepšímu výsledku pomohl vyšší prodej obuvi a oblečení s vysokou marží. Zisk v přepočtu na akcii vzrostl o 26 procent na 0,98 dolaru za akcii.

Akcie společnosti ve čtvrtek klesly téměř o procento a uzavřely na 105,22 dolaru za akcii.

Fiskální rok pro firmu skončil v květnu. Tržby se během posledního čtvrtletí zvýšily o pět procent na 7,8 miliardy dolarů a překonaly odhady analytiků. Tržby samotné značky Nike tvořily většinu příjmů firmy, 7,4 miliardy dolarů. Tržby u značky Converse vzrostly o 14 procent na 435 milionů dolarů. Na svém největším trhu, což je Severní Amerika, zvýšila firma tržby o 13 procent.

"Nikdy v historii jsme nezažili skvělejší potenciál k růstu," uvedl k výsledkům prezident a generální ředitel společnosti Nike Mark Parker.

Solidní odbyt pomohl kompenzovat nepříznivé dopady silného dolaru, který snižuje zahraniční zisky při převodu na domácí měnu. Bez zohlednění vlivu silného dolaru se celkové čtvrtletní tržby zvýšily o 13 procent.

HNBYZNYS NA FACEBOOKU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.

Ve Spojených státech jsou mimořádně oblíbené především boty na basketbal značek Jordan, LeBron a Kobe. Poptávka po těchto výrobcích, u nichž má Nike vyšší marže, se ze všech značek obuvi ze skupiny Nike zvyšuje vůbec nejrychleji. Největší obuvnickou divizí Nike je běžecká obuv. Její prodej se ve čtvrtletí zvyšoval také, což zmírnilo obavy ze zpomalující poptávky.

Firmě Nike podle médií pomáhaly k růstu zisku a tržeb obecnější kulturní trendy, jako je rostoucí obliba sportovněji laděné obuvi a oblečení u zákazníků, kteří se sportovat nutně nechystají. Prospěšná byla i snaha zaměřit se na ženy-zákaznice. Ženy si kupovaly sportovní oblečení na internetu více než muži a zboží pro ženy v internetovém obchodu Nike převažovalo nad sortimentem určeným mužům.