Kvůli červencové nehodě Pendolina s polským kamionem, při které v severomoravské Studénce zemřeli tři lidé, se v Česku začnou měnit železniční přejezdy na chytrá zařízení. Budou na nich čidla na zjišťování překážek a také více kamer schopných rozpoznat registrační značku každého auta.

"Neukáznění řidiči by pak automaticky dostávali pokuty," řekl v úterý ministr dopravy Dan Ťok, když představil první závěry pracovní skupiny sestavené speciálně kvůli bezpečnějším přejezdům. Ťok zároveň jedná se šéfem celorepublikové dopravní policie Tomášem Lerchem o nasazení většího počtu policistů u rizikových přejezdů.

První detektory překážek, které budou umět včas odhalit například auto uvízlé mezi závorami, chce ministerstvo dopravy vyzkoušet ještě letos. Laserový skener pomůže buď na dálku úplně zastavit vlak, anebo ho alespoň výrazně zbrzdí a zmírní následky srážky.

Dopravní odborníci ale vidí riziko: soupravy na hlavních koridorech jezdí až stošedesátikilometrovou rychlostí a v době, kdy se zavřou závory na přejezdu a spustí se skener, je už vlak hodně blízko a rychlost nedokáže snížit. "To je i případ Studénky," řekl pro Českou televizi Michal Miklenda, bývalý strojvedoucí a nyní provozní ředitel železničního přepravce Leo Express. Ve Studénce vlak narazil do kamionu v rychlosti 142 km/h.

Pokud se detektory osvědčí a hladce proběhnou všechny testy, počítá ministerstvo s instalací dalších detektorů během příštího roku. Ťokovi lidé ale k tomu řeší, jak si poradit ještě s jednou zásadní nevýhodou: čidla zvýší čekací doby u závor.

Kromě detektorů odborníci navrhli ještě změnit pravidla algoritmu pro sklápění závor tak, aby nešly dolů najednou, ale postupně.

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Na silnici před přejezdy by se pak měly nastříkat takzvané stop čáry, tedy místa, kde bude muset každý řidič zastavit a rozhlédnout se. Zároveň se budou opět zvýrazňovat sloupky výstražníků na přejezdech bez závor červenobílým pruhem, jako se to dělalo v minulosti.

Starostům měst a obcí pak chce ministerstvo dopravy navrhnout, aby u rizikových přejezdů zvážili zákaz vjezdu nákladních aut a kde je to možné, našli pro ně objížďky.

Kromě krátkodobých řešení experti navrhli i dlouhodobá - především plošné využití jednotného evropského vlakového zabezpečovače. To je moderní systém, v němž elektronika na trati umí komunikovat s lokomotivou a pomáhá kontrolovat jízdu vlaku.

Záleží na řidičích

Podle Miroslava Vančury z brněnského Centra dopravního výzkumu jsou ale všechna opatření zbytečná, pokud se budou dál řidiči chovat nezodpovědně a jezdit přes koleje na červenou.

"Vždy je to jen o lidské nezodpovědnosti, protože téměř za všechny nehody na přejezdech mohou řidiči aut," řekl Vančura. Navrhuje proto osadit co nejvíce přejezdů kamerami a přísněji pokutovat řidiče, kteří poruší pravidla a jejichž registrační značku auta kamera nahraje.

Ministr Ťok souhlasí. A už dříve řekl, že hodlá přitvrdit pokuty nejen za přestupky na kolejích, ale plošně.
Kromě modernějšího zabezpečení přejezdů zvažuje ministerstvo dopravy i jejich rušení a stavbu nadjezdů či podjezdů. Jde ale o mnohem nákladnější investici, na kterou stát obtížně shání peníze. Zatímco zabezpečení jednoho přejezdu vyjde na stovky tisíc, stavba silnice nad tratí nebo pod ní stojí desítky milionů korun.

Hlasujte pro IHNED.cz

Čtete rádi ihned.cz? Hlasujte pro nás v anketě Křišťálová lupa 2015.

 

 

Tři mrtví, sedmnáct zraněných

Nehoda ve Studénce se stala 22. července. Polský řidič kamionu vjel na přejezd na červenou a téměř v plné rychlosti ho smetlo projíždějící Pendolino. Tři cestující zemřeli, sedmnáct bylo zraněno. Řidič jako zázrakem přežil v kabině, kterou náraz doslova ustřelil od zbytku kamionu naloženého tunami plechových desek.

Policie obvinila padesátiletého řidiče z obecného ohrožení z nedbalosti a hrozí mu v krajním případě až desetileté vězení. Muž je ve vazbě, vyšetřování ještě neskončilo.