Není to dlouho, co federální zákon zakázal americkým vysokým školám, aby po studentech žádaly odpověď na to, na jaké jiné školy se hlásí. Nepříjemná otázka totiž často mohla rozhodnout o jejich přijetí, nebo spíše nepřijetí na jimi vysněnou univerzitu.

Téměř pět tisíc univerzit v USA teď ale pátrá po nových cestách, jak si potřebné informace zajistit. Jednou z nich je i virtuální prostředí, upozornil na to zpravodajský server Quartz.

Některé vysoké školy počítají, kolikrát žadatel navštívil jejich webové stránky, jiné se "prodávají" rozesíláním až podezřele osobně zacílených zpráv. Studenti školám navíc sami nahrávají v případě, že se přihlásí přímo do vnitřní sítě školy. Sledování jejich pohybu na internetu je pak pro školy o to jednodušší.

Zdálo by se, že se univerzity pohybují na dost tenké linii a jejich chování není zcela etické. Jenže způsob, kterým školy získávají informace o studentech, se příliš neliší od toho, jakým si zajišťují volně dostupná data o svých uživatelích servery, jako je sociální síť Facebook nebo internetový obchod Amazon.

Americké vysoké školy se začaly chovat na internetu trochu jako špioni proto, že se středoškoláci v USA hlásí na stále větší množství vysokých škol. Podle zákona si každý student střední školy může podat dokonce až dvacet přihlášek na univerzitu.

Prestižní univerzity jako je Harvard, Stanford, mají jistotu, že si je přijatí studenti vyberou přednostně. Menší univerzity však raději nabízí místa studentům, kteří mají o vzdělání na jejich katedrách opravdový zájem. A proto se uchylují k tak nekalým praktikám.

A nejde pouze o to, že se školy bojí, aby jejich přednáškové místnosti nezely prázdnotou. Pokud své kapacity nenaplní, přichází o potřebné finance. "Školy přece musí mít nějaký způsob, jak zjistit, kdo má zájem opravdu se zapsat," řekl představitel institucionálního plánování z Drew Univerzity Robert Massa.

Massa ale dodává, že o přijetí na školy primárně rozhodují studijní výsledky, přijímací testy a další náležitosti. Data, která školy získávají na internetu, by neměla být používána k odmítání uchazečů, ale pouze pro odhad celkového zápisu a také k porozumění požadavků a očekávání budoucích studentů.