Mohou být výtvarní umělci hvězdy? Od časů Andyho Warhola hloupá otázka, protože od té doby o nic jiného v umění − a vlastně ani v životě − nejde.
A přece se ta otázka vždy znovu s údivem klade, když se taková hvězda objeví. A s ní i další pochybnosti a tázání: je za tím cirkusem popularity ještě něco víc? Dá se najít autentický umělec? Podle čeho ho poznáme? A není celá ta "hra na umění" jeden velký podvod?
Neexistuje snad lepší postava současné scény, na níž by se tyto problémy daly zevrubně zkoumat, než čínský umělec Aj Wej-wej. Ten dorazil do Prahy, aby s námi dnes oslavil 220 let Národní galerie a přitom představil část ze své tvorby, sochy Zvěrokruh.
"Je to taková konfekce," zkritizoval Ajovo dílo bývalý ředitel NG Milan Knížák a měl vlastně pravdu. Ostatně i Knížákova díla jsou dnes v mnohém ohledu "konfekční", revolučně neobjevná, jinak řečeno jsou to typizovaná, standardní díla moderního umění, na něž nepotřebujeme mít obzvlášť velkou hlavu. Stačí mít oči, srdce a klíč k výkladu, a jsme doma.
Umělec na dotek
Rozdíl mezi Ajem a takovým Andym Warholem − kterého ostatně čínský umělec velmi uznává a jehož dílo během svého dvanáctiletého života v New Yorku (1981 až 1993) do sebe nasál, včetně celé té PR magie kolem − je spíše technologický.
Z hlediska podstaty toho, co dělají, se oba umělci nečekaně překrývají. V dílech obou jde o vytváření a zachycení života v opakování toho, co je, přičemž pochopitelně mizí hranice mezi tím, co je doopravdy, a tím, co je "jenom tak". Mezi originálem a jeho atrapou.
Vcelku přesně to zachycuje Aj Wej-wejovo studio nazvané Fake, což značí padělek, podvod, zkrátka něco falešného, nepravého. Tematizuje to i dokumentární film Andrease Johnsena nazvaný Aj Wej-wej: The Fake Case. V českém názvu bylo slovo "fake" vypuštěno, zůstal jen vcelku neproblémový Případ Aj Wej-wej. A přitom o onu "fakeovost" jde v dnešním umění především, protože celé umění se jeví jako jeden velký padělek a podvod (viz například skvělý román Michela Houellebecqa Mapa a území).
Umělci jako Aj a Warhol ale dokazují, že na tomto kdysi určujícím rozdílu nelze stavět, protože důležitější než složitě dokazovaná autenticita tvorby je její přítomný efekt. Žijeme teď a tady, tady a teď děláme i umění, tady a teď umění tvoří něco v nás, nikoliv v teoretických světech budoucí filozofické abstrakce. Prosím, klidně do ní odleťme, ale tam už Aje nepotkáme.
Aj Wej-wej je umělec "hotového světa", to znamená, že do univerza nikdy příliš nepřidává nic nového, ale tvoří z toho, co už má k dispozici, i když jeho "ready made objekty" jsou trochu jiného typu, než jaké používal Ajův umělecký guru Marcel Duchamp. Spíše než o objekty mu jde o subjekty tvorby.
Někdy "jsou ve hře" živí lidé, které na výstavu Documenta v roce 2007 přivezl Aj z Číny do německého Kasselu, kde si tisíc a jeden Číňan v rámci performance Pohádka prožil 28 dní svého pozemského snu, luxus "nadbytku svobody" na Západě. Jindy jde o již zmiňované sochy před Veletržním palácem, které při přesunu ze svého původního starobylého stanoviště v nových souvislostech ožívají.
Subjektem své tvorby je i Aj Wej-wej sám, protože se často stává centrem uměleckého díla, ať už jde o disidentské projekty, studující strategie a tvůrčí sílu specifické čínské totality, nebo o jinak zaměřené pokusy vytvořit a uchopit realitu.
Umění je pro Aje dotek − nejčastěji dotek publika s dílem, ale často i s umělcem, protože ten se nejen u Aje, ale i v celém současném umění stává dílem sui generis. Aj Wej-wej je haptik, dotek a kontakt jsou pro něj klíčové. A tak je třeba chápat i jeho disidentskou práci, kterou od Ajovy umělecké tvorby nelze nijak oddělit. Pokud se nás obrazy násilí čínského režimu nedotknou, je zbytečné dál diskutovat.
Čínský umělec a disident Aj Wej-wej se v pátek v 16.30 na Filozofické fakultě UK zúčastní debaty pořádané Knihovnou Václava Havla. V 19 hodin přijde na vernisáž své série soch Zvěrokruh před Veletržním palácem. V sobotu 6. února pak v 17 hodin ve Studiu Hrdinů, tedy podzemním divadelním prostoru Veletržního paláce, proběhne promítání filmu Aj Wej-wej: Bez omluvy. Umělec přijde na následnou diskusi s publikem.
Aj Wej-wej je často podezříván, že svůj status "populárního disidenta" zneužívá i pro popularizaci svého umění, ale protože se u něho obě role nedají oddělit, jde o umělý problém.
Kromě toho Ajův postoj vůči čínským komunistům není zase tak radikální. Vzpomeňme na jeho účast na stavbě Ptačího hnízda, centrálního stadionu olympijských her v Pekingu, které byly jednou mohutnou reklamou na velkou Čínu.
Z účasti na uměleckém oslavování úspěchů čínského režimu odstoupil tehdy i americký režisér Steven Spielberg, Aj ale zůstal, protože, jak sám řekl, "má rád design" a také Čínu. Národní hrdost se tu sráží s kritikou nesvobody, což není oportunismus, nýbrž běžná čínská realita. Moderní Číňané jsou hrdí na svou zemi a její úspěchy, byť za nimi stojí komunistický režim, ale bojí se násilí a útlaku, které považují na nepřípustné.
U Aj Wej-weje není disidentský postoj dán nějakou vypočítavostí, nýbrž rodinnou historií a srážkou s realitou. Ajův otec, básník Aj Čching, byl na konci 50. let odsouzen pro pravicovou "úchylku" k nuceným pracím a celá Ajova rodina posléze skončila v exilu v Sin-ťiangu.
Aj Wej-wej se zpátky do Pekingu podíval až ve dvaceti letech, kdy už byl jeho názor na ideologii komunismu dávno zapečetěn.
Aj Wej-wejovo umění má daleko do disidentské manýry. Je otevřené, plné rozporů dnešního světa, v němž se disidentství i umění relativizují komerčním provozem a jistou únavou z dějin. Aj Wej-wej coby "fake umělec" se k dějinám po svém přiznává: "věčně se vrací", přičemž právě v tomto evidentně konfekčním kruhu se zjevuje něco nového.
Umělec na dotek
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist