Steva Martina známe jako herce z potřeštěných amerických komedií, ne každý ale zaregistroval, že je také zdatným banjistou. O zpěvačce a kytaristce Edie Brickellové její fanoušci vědí, že je třetí a snad poslední ženou písničkáře Paula Simona. Dva staří přátelé, Martin a Brickellová, si roku 2013 udělali radost společným albem Love Has Come For You, na které teď navazují další studiovou nahrávkou So Familiar.

Znalci si možná vzpomenou na skupinu New Bohemians, se kterou Brickellová vystupovala ve druhé polovině osmdesátých let. Jejím největším hitem se tehdy stal singl What I Am. Charismatická frontmanka svým způsobem předznamenala éru folkrockových vypravěček typu Alanis Morissettové nebo Sheryl Crowové.

Časem se osamostatnila: v roce 1994 natočila desku Picture Perfect Morning a na další, s názvem Volcano, si počkala celých devět let. Poté se na chvíli vrátila ke staré partě "bohémů" a roku 2010 se přidala k formaci The Gaddabouts, tvořené stálými spoluhráči Erika Claptona.

Skutečný comeback ovšem zaznamenala až ve spojení s komediantem Stevem Martinem, z něhož se k stáru vyklubal oceňovaný sólista na banjo (uznávají ho i mistři nástroje jako Tony Trischka nebo Earl Scruggs).

Nové album So Familiar, stejně jako jeho předchůdce, neposouvá vývoj populární hudby ani o píď. Nicméně občas je dobré nechat se unášet právě takovými "oddechovými" písničkami. I když se Martinovy melodie mohou jevit nesmírně idylické a pohodové, Brickellová jim coby schopná textařka dokáže dát složitější podtext. Bylo to patrné hlavně na minulé desce Love Has Come For You s ohlasy dávných mordýřských balad.

Steve Martin neskrývá, že se inspiruje moderním bluegrassem i folklorem z Apalačských hor. Na pětistrunné banjo brnká pětačtyřicet let, světu to však předvedl až roku 2009 na albu The Crow, k jehož úspěchu přispěli slavní hosté z oblasti country music jako zpěvačka Dolly Partonová nebo Vince Gill.

Zajímavá jména − třeba Paul McCartney − se objevují rovněž na jeho dalším titulu Rare Bird Alert z roku 2011, natočeném s bluegrassovou skupinou Steep Canyon Rangers ze Severní Karolíny.

Album

Steve Martin & Edie Brickell
So Familiar
Rounder Records 2015

Nynější duety s Edie Brickellovou však mají ještě jinou, nenahraditelnou kvalitu: jsou výsledkem mnohaletého kamarádského vztahu.

Po pravdě řečeno, Martin toho více než s Brickellovou zažil s jejím mužem, legendárním písničkářem Simonem. Dokud ten měl ještě za manželku nezvladatelnou herečku Carrie Fisherovou, tedy princeznu Leiu z Hvězdných válek, účastnil se s ní mejdanů ansámblu shromážděného kolem televizní show Saturday Night Live. Tam někde asi lze hledat i počátky Simonova přátelství se Stevem Martinem.

Ukazuje se, že tento rozený showman má více tváří. Dnes je Martin mimo jiné renomovaným sběratelem umění − a také dobře zpívá, což předvedl už před třiceti lety v roli sadistického zubaře v muzikálu Little Shop Of Horrors. Přesto budou jeho alba s Edie Brickellovou pro mnohé novinkou. Zajisté příjemnou, protože zvedat lidem náladu, to Steve Martin umí.