Obchodu s uměním se přestává dařit a doplácí na to i známá britská aukční síň Sotheby's. Ta se v posledním čtvrtletí loňského roku propadla do ztráty 11 milionů dolarů, třebaže za stejné období roku 2014 vydělala 74 milionů USD.

Příjmy z aukčních poplatků klesly o osm procent a firma akcionáře varuje, že horší období bude ještě pokračovat.

Za snížením tržeb, a tedy i za propadem ze zisku do ztráty, stojí hlavně nižší zájem o umění v Asii. Ten se odráží i v ceně akcií firmy. Pokles trvá už dva roky a za tuto dobu ztratily už dvě třetiny své hodnoty. Jejich cena je nejnižší od roku 2009, kdy obchod s uměním tvrdě zasáhla hospodářská krize.

Firma uklidňuje akcionáře tím, že pokročila v přípravě nové růstové strategie. "Těšíme se na to, až tuto tvrdou práci přeměníme na hmatatelné výsledky a tvorbu dlouhodobých hodnot pro naše akcionáře," říká šéf firmy Tad Smith.

11,2 milionu

dolarů prodělala v posledním čtvrtletí loňského roku společnost Sotheby's. Příjmy z poplatků v aukcích klesly o osm procent.

Ztráta ale není jediným problémem Sotheby's. Jak upozorňuje list The Guardian, opouštějí ji klíčoví lidé. Například jeden z globálních šéfů pro moderní umění Alex Rotter odchází po šestnácti letech. Dokonce po 31 letech se rozloučil David Norman, druhý nejvýše postavený muž pro americký kontinent a šéf globálního obchodu s impresionismem a moderním uměním.

V lednu odešel i Anthony Grant, další specialista na moderní umění. A v prosinci firmu opustila Melanie Cloreová, šéfka pro Evropu.

Odchody zkušených znalců firmě ztěžují souboj s konkurencí. Jako například s největším rivalem Christie's, který navzdory slabší poptávce v Asii expanduje.

Experti připomínají, že obchod s uměním neznamená jen vynést obraz na pódium v aukční síni a nechat zájemce přihazovat. Vyžaduje velkou odbornost, kterou od aukční síně očekávají prodávající i nakupující. Ti navíc pořízení uměleckého díla často berou jako investici.

Na odbornost tlačí i konkurence. Nejdražší díla nikdo obchodníkovi bez renomé nesvěří. A právě oni odcházející zaměstnanci Sotheby's jsou ti, kteří firmě dokázali do prodeje získat drahá a pro síň i mimořádně zisková umělecká díla.

V Sotheby's si ale za exodus mohou trochu sami. Za 85 milionů dolarů letos koupili firmu Art Agency Partners, která se věnuje poradenství v umění. A odborníkům začalo být ve firmě poněkud těsno. Zvláště když asijští zákazníci méně nakupují a výrazně ubylo lidí ochotných prodávat největší umělecké skvosty.

Aukční síň se proto pouští do dalších oblastí obchodu s uměním. Nově tak stále více konkuruje těm, kteří se věnují prodeji děl přímo od umělců. Firma potřebuje navázat na své rekordní tržby v posledních letech a uspokojit tak akcionáře.

Podle výzkumné společnosti Artnet klesl globální prodej uměleckých děl od roku 2014 o šest procent, zejména kvůli situaci v Asii a Velké Británii. Naopak nadále roste trh v USA.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist