Obchodu s uměním se přestává dařit a doplácí na to i známá britská aukční síň Sotheby's. Ta se v posledním čtvrtletí loňského roku propadla do ztráty 11 milionů dolarů, třebaže za stejné období roku 2014 vydělala 74 milionů USD.
Příjmy z aukčních poplatků klesly o osm procent a firma akcionáře varuje, že horší období bude ještě pokračovat.
Za snížením tržeb, a tedy i za propadem ze zisku do ztráty, stojí hlavně nižší zájem o umění v Asii. Ten se odráží i v ceně akcií firmy. Pokles trvá už dva roky a za tuto dobu ztratily už dvě třetiny své hodnoty. Jejich cena je nejnižší od roku 2009, kdy obchod s uměním tvrdě zasáhla hospodářská krize.
Firma uklidňuje akcionáře tím, že pokročila v přípravě nové růstové strategie. "Těšíme se na to, až tuto tvrdou práci přeměníme na hmatatelné výsledky a tvorbu dlouhodobých hodnot pro naše akcionáře," říká šéf firmy Tad Smith.
11,2 milionu
dolarů prodělala v posledním čtvrtletí loňského roku společnost Sotheby's. Příjmy z poplatků v aukcích klesly o osm procent.
Ztráta ale není jediným problémem Sotheby's. Jak upozorňuje list The Guardian, opouštějí ji klíčoví lidé. Například jeden z globálních šéfů pro moderní umění Alex Rotter odchází po šestnácti letech. Dokonce po 31 letech se rozloučil David Norman, druhý nejvýše postavený muž pro americký kontinent a šéf globálního obchodu s impresionismem a moderním uměním.
V lednu odešel i Anthony Grant, další specialista na moderní umění. A v prosinci firmu opustila Melanie Cloreová, šéfka pro Evropu.
Odchody zkušených znalců firmě ztěžují souboj s konkurencí. Jako například s největším rivalem Christie's, který navzdory slabší poptávce v Asii expanduje.
Experti připomínají, že obchod s uměním neznamená jen vynést obraz na pódium v aukční síni a nechat zájemce přihazovat. Vyžaduje velkou odbornost, kterou od aukční síně očekávají prodávající i nakupující. Ti navíc pořízení uměleckého díla často berou jako investici.
Na odbornost tlačí i konkurence. Nejdražší díla nikdo obchodníkovi bez renomé nesvěří. A právě oni odcházející zaměstnanci Sotheby's jsou ti, kteří firmě dokázali do prodeje získat drahá a pro síň i mimořádně zisková umělecká díla.
V Sotheby's si ale za exodus mohou trochu sami. Za 85 milionů dolarů letos koupili firmu Art Agency Partners, která se věnuje poradenství v umění. A odborníkům začalo být ve firmě poněkud těsno. Zvláště když asijští zákazníci méně nakupují a výrazně ubylo lidí ochotných prodávat největší umělecké skvosty.
Aukční síň se proto pouští do dalších oblastí obchodu s uměním. Nově tak stále více konkuruje těm, kteří se věnují prodeji děl přímo od umělců. Firma potřebuje navázat na své rekordní tržby v posledních letech a uspokojit tak akcionáře.
Podle výzkumné společnosti Artnet klesl globální prodej uměleckých děl od roku 2014 o šest procent, zejména kvůli situaci v Asii a Velké Británii. Naopak nadále roste trh v USA.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist