Do aktuální společenské diskuse vstoupilo pražské Studio Hrdinů novou divadelní inscenací Bílí psi a černý kočky. Na půdorysu intimní detektivní zápletky režisér a dramatik David Jařab usvědčuje ze "zločinu" dva vyšetřující kriminalisty.
Během výslechu černocha, jehož bílá přítelkyně byla zavražděna, vyšetřovatelé uplatňují všechny myslitelné − a nejspíš i úředně obhajitelné − rasistické stereotypy a podvědomé agrese, počínaje ponižujícím tykáním a konče obviněním z pasáctví a vraždy.
Vedle toho divák sleduje fatální příběh přistěhovalce, literárního vědce Akina Musy. Nehoráznostem "bílých psů" čelí zlomený muž, který se už poněkolikáté musí vyrovnat se ztrátou nejbližší bytosti a výčitkami svědomí. Ty mu neodbytně připomíná jeho mrtvá africká manželka, přítomná na scéně jako žárlivá personifikace kultury, které se hrdina vzdálil, když ji opustil a zamiloval se do Evropanky.
Davidu Jařabovi nelze upřít, že téma promýšlí v souvislostech historických, psychologických i symbolických. Nemožnost kulturního dorozumění dostává občas paradoxní a humorné rysy. Je vyjádřena i postavou empatického úředního překladatele, který na rozdíl od policistů "rozumí".
Kriminalisté vyšetřují za pomoci rasistických stereotypů
Kromě češtiny se na jevišti mluví francouzsky, zaznívá Akinova africká mateřština a ke slovu se dostane i jeho černošský temperament. Režisér, který se angažuje v českém surrealistickém hnutí, se logicky opírá také o iracionální momenty lidské povahy, její nevědomou, "zvířecí" podstatu. V jedné scéně se vyšetřovatelé objevují v maskách zvířat, která se chystají umučit a roztrhat vetřelce ve svém rajonu.
Recenze: Divadelní detektivka na Nové scéně pitvá životní tajemství i narušenou psychiku - čtěte ZDE
Policejní výslech, který trvá po celou hru, režie ozvláštňuje zpomaleným tempem a snovými sekvencemi. Atmosféru napíná na skřipec "odkapávající" hudba Jakuba Kudláče i mnohoznačné pauzy mezi větami.
Bílí psi a černý kočky
Režie: David Jařab
Studio Hrdinů, Praha
Nejbližší uvedení: 6. a 11. dubna
Úsporné, "hyperrealistické" herectví i strohý šedo-černý scénický prostor připomenou, že David Jařab je společně s Dušanem D. Pařízkem spolupodepsaný pod dvanáctiletou érou pražského Divadla Komedie, k jehož oporám patřili i dva ze zde obsazených herců: Martin Pechlát a Jiří Černý.
Na svou práci v Komedii navazuje Jařab rovněž tematicky − třeba na adaptaci románu Josepha Conrada Srdce temnoty, kterou inscenoval jako magickou detektivku z africké džungle s poselstvím, že svého "vraha", temnou inklinaci ke zlu, nosíme každý v sobě. Modelovou situací, moralizujícím schématem a snahou vstoupit do aktuálního společenského kontextu zase Bílí psi a černý kočky připomínají Jařabův politický thriller Zajatci.
Autor a režisér inscenace ví o instinktivním rasismu v nás mnohé, promýšlí je − jak je zřejmé z rozhovoru v programu − i v metafyzických souvislostech viny. Aby dosáhl přesvědčivosti, obsadil "černé" herce: Maxima Mededu a Elišku Bouškovou.
A přes tu, nebo možná právě pro tu názornost jeho vyčerpávající analýzy zakořeněných rasových a kulturních předsudků ulpívá inscenace Bílí psi a černý kočky na divadelním povrchu. "Dabingové" dialogy hry, které diváka mají přivést k poznání o navenek banální podobě hlubokého společenského zla, naplňují přinejlepším roli divadelního semináře. Téma: postkolonialismus a jeho projevy v současném světě.
Kriminalisté vyšetřují za pomoci rasistických stereotypů
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist