Celosvětové výdaje na reklamu letos vzrostou o 4,6 procenta na 579 miliard dolarů a v příštím roce překročí hranici 600 miliard dolarů. V loňském roce přitom stouply jen o 3,9 procenta. Vyplývá to ze studie společnosti ZenithOptimedia.

Rok 2016 bude přitom v krátkém časovém horizontu dějištěm akcí, které se konají jednou za čtyři roky. Výdaje na reklamu se tak zvýší kvůli americkým prezidentským volbám, letním olympijským hrám a mistrovství Evropy ve fotbale celkově o 6,1 miliardy dolarů.

Většina evropských reklamních trhů, kterým finanční krize a její dozvuky způsobily nejhlubší rány, v současnosti prochází rychlým zotavením a v průběhu několika příštích let bude expandovat. V Irsku, Portugalsku a Španělsku mezi lety 2007 a 2013 poklesly výdaje na reklamu celkem o 45 procent. V roce 2014 se zde však tyto výdaje zvedly o 8,9 procenta, v roce 2015 o 7,3 procenta a pro rok 2018 je očekáván průměrný růst o 6,7 procenta. Opět rostou také Chorvatsko, Dánsko, Maďarsko, Rumunsko i Řecko.

Hlavním hnacím motorem růstu celosvětových výdajů na reklamu je jako již obvykle internet. ZenithOptimedia očekává, že v letošním roce internetová reklama jako celek poroste více než třikrát rychleji, než je celosvětové průměrné tempo, tedy o 15,7 procenta. Pohánět ji budou sociální média, on-line video a placené vyhledávání. Internetová reklama by tak měla předstihnout tu televizní v roce 2017, tedy o rok dříve, než agentura předpovídala.

Velká většina nové internetové reklamy je – díky jejímu rozšíření a stále většímu začlenění do každodenního života spotřebitelů – zacílená na mobilní zařízení. Podle studie výdaje na mobilní reklamu mezi lety 2015 a 2018 vzrostou o 64 miliard dolarů, tedy 128 procent.