Tahákem devátého ročníku veletrhu Prague Photo se jistě stanou fotografie a texty z literárně-fotografického dokumentu Intimita Dity Pepe a Barbory Baronové, který právě dostal cenu Magnesia Litera za nakladatelský čin.

Tři desítky vystavovatelů, včetně devíti pop-up galerií a sedmi prezentací uměleckých škol, ode dneška zabydlí prostory Kafkova domu v centru Prahy.

Jubilejní Czech Press Photo zde ukáže práce vítězů všech minulých ročníků. O fotkách z Černobylu bude na veletrhu besedovat Petr Toman. Dana Kyndrová, Pavel Scheufler a Nadia Rovderová pohovoří na téma Rusko 1896 až 2016.

"Chtěli jsme pro fotografii vytvořit živé konfrontační fórum, jaké tady chybělo," vzpomíná galeristka a výkonná ředitelka Iva Nesvadbová, která spolu s grafikem Milanem Jarošem přehlídku v roce 2008 založila. "A řekla bych, že se nám to daří. Vznikla důstojná platforma, kde se setkávají ti nejmladší i velká jména."

Organizátoři zachovali náplň veletrhu i bez dlouholetého sponzora, banky UniCredit. Opět bude udělena cena pro nejlepšího umělce do 35 let, Prague Photo Young Art Award, byť ve skrovnější podobě. Skromněji a "blíže k lidem", v kavárnách a malých galeriích, bude probíhat i navazující Prague Photo Festival.

V začátcích měli Jaroš s Nesvadbovou výhodu, že díky pořádání o šest let starší akce Art Prague věděli, jak se veletrhy organizují. Proti nim ale hrála nezkušenost české veřejnosti s fotografií jako plnohodnotným uměleckým projevem.

"To vlastně trvá dodnes," soudí Nesvadbová. Pořád tu podle ní není tolik specializovaných galerií, kolik by si fotografie v zemi se světově uznávanou avantgardní tradicí zasloužila. Vystavovatelé jako Artinbox, Millenium, Indigo Space či The Chemistry Gallery dělí svou dramaturgii mezi obrazy, sochy a fotografii.

Pro většinu z pravidelných zhruba pěti tisíc návštěvníků bývá Prague Photo spíš výstavou než příležitostí získat umělecké dílo. "Je to běh na dlouhou trať. Existují tu sběratelé se zajímavými portfolii. Ale širší veřejnost pořád ještě nechápe fotografii jako obraz. Klademe si otázku, jestli mladší generace Čechů už bude zvyklá pořídit si ji domů a zaplatit za ni adekvátní částku," přemýšlí Iva Nesvadbová.

"Linka New York − Praha nebo Berlín−Praha tady zatím funguje nejlépe," říká galeristka o snahách veletrhu dostat české fotografie do mezinárodního kontextu. Letos tu tři mladé italské fotografky, Gabriele Agostini, Luisa Briganti a Gaia Adducchio, představí výsledek rezidenčního pobytu v Centru experimentální fotografie v Římě, kde tvořily projekty přímo pro veletrh.

Takové konfrontace mají význam pro vystavující české studenty. "Poprvé si vyzkoušejí, jaké to je, být na širším fóru, pozorovat zájemce, komunikovat s nimi," vypočítává Nesvadbová. Ti šťastní zažijí, jaké je najít na veletrhu kupce.

"Galerií fotografie je málo, fotografů moc," vysvětluje Nesvadbová, proč na veletrhu přibývají pop-up projekty. "Technika tvůrcům umožňuje komunikovat se zájemci, ukazovat své věci, prodávat. Ale oni chtějí zažít živý kontakt a aspoň na pár dní vystavit své práce in natura."

Na veletrhu Art Prague se letos v březnu nebývale hodně prodávalo. Možná to bude časem podobné i na Prague Photo, věří Nesvadbová. "Myslím si, že umělec se nemá zabývat vlastní prezentací. To má dělat někdo, kdo to má hrozně moc rád a je tím posedlý. A to já určitě jsem," zdůvodňuje, proč se veletrhům věnuje.