Nová filmová adaptace Knihy džunglí spisovatele Rudyarda Kiplinga, která zítra vstoupí do českých kin, dělá z diváků svědky "druhého stvoření světa". Prostřednictvím počítačů byla znovustvořena příroda i jistý druh biblického ráje, kde lidé a zvířata hovoří společnou řečí. Příběh indického chlapce Mauglího, jenž vyrůstá v džungli ochraňován smečkou vlků, jaguárem Baghírou a později i medvědem Balúem, patří ke klasice dětské četby, ale přitom se vzpírá jednoduchým škatulkám.
Nejde o pouhou bajku, kde zvířata přebírají lidské vlastnosti, ani tarzanovské čtivo přeplněné dobrodružnou akcí. Kiplingova kniha se pohybuje na hranici mezi mytickou poemou a románem o dospívání.
V paměti filmových diváků utkvěla nejvíc animovaná Disneyho adaptace z roku 1967, která víceméně všechny syrové prvky schovala v muzikálu a rozverné burlesce. Mauglímu tady jde jistě o život, ale nejvíc ze snímku v paměti zůstanou chytlavé písničky.
Nová filmová verze režiséra Jona Favreaua − též z produkce Disneyho − sice několik stejných písní použije také, minutové hudební úryvky budou ale to poslední, co uvízne v hlavách diváků.
Favreau byl vždy dobrý tvůrce filmů pro děti, natočil Vánočního skřítka nebo Zathuru: Vesmírné dobrodružství. A komiksovou sérií Iron Man oslovil i teenagery. Ale teprve v padesáti letech se mu podařilo mistrovské dílo, jež se ihned stává klasikou. Jeho Kniha džunglí stojí na třech pilířích, které se v současných hollywoodských filmech málokdy sejdou.
V kině jako v ráji



Tradiční jednoduché vyprávění se obejde bez zbytečných modernizací a manýristických komplikací. Silné postavy sice − kromě Mauglího − neprocházejí vývojem, ale mají duši a nejsou to skrumáže trikových exhibic. A konečně, všechno se odehrává v detailně vykresleném světě, jenž dalece překračuje příběh i hrdiny.
Divák cítí, že tento barevný, bohatý a pulzující svět může existovat i potom, co postavy zmizí z plátna a příběh skončí. Je to živá rozlehlá krajina, jež generuje bezpočet jiných příběhů a tvorů, kteří se budou snažit pochopit a ctít její pravidla.
Právě důraz na silná pravidla ovlivňující osud jednotlivce odkazuje ke kastovnímu systému indické společnosti i třídnímu rozdělení společnosti britské, tedy k dvojímu druhu životního napětí, které zakoušel sám Kipling − britský spisovatel narozený v indické Bombaji.
Nová Kniha džunglí je opravdové drama plné vážně míněných emocí, chvílemi je poměrně strašidelné i pro útlocitnější dospělé, aniž by tu docházelo ke zbytečně otevřenému násilí. Předškolní a raně školní děti, pro něž je film určen především, však na podobné dílo čekaly dlouho. Konečně se jim někdo nebojí kromě hravých momentů položit zásadní otázky morálky i vlastní identity: Kam patřím a co musím udělat, abych tam patřil i nadále?
Pro získání perspektivy ustavičného ohrožení tvůrci mimo jiné oproti skutečnosti zvětšili mnoho zvířat tak, aby se vedle nich Mauglí i diváci cítili ještě menší. Nejdále tento koncept autoři dotáhli u opičího krále Ludvíka, který není pouze velkým orangutanem, ale rovnou posledním přeživším exemplářem gigantopitéka. Scény s Ludvíkem, nasnímané v atmosférickém přítmí, připomenou staré filmy s Marlonem Brandem − ať už protiválečné vietnamské drama Apokalypsa, nebo mafiánského Kmotra.
Kvůli dabingu nezazní hlasy Christophera Walkena, Billa Murrayho či Scarlett Johanssonové, na druhou stranu se ale česká verze nadprůměrně povedla a třeba Marek Vašut dokázal coby zákeřný padouch Šer Chán odvést možná nejlepší herecký výkon posledních let.
Kniha džunglí
Režie: Jon Favreau
Distribuce v ČR Falcon, česká premiéra 21. dubna
Film Kniha džunglí opět trochu posouvá možnosti počítačové grafiky a ve vyobrazení trojrozměrného světa i živých tvorů překonává jak průlomový snímek Avatar, tak nedávné drama Pí a jeho život.
Fascinující zde není to, že autoři dokázali prales a jeho obyvatele stvořit z ničeho − kromě představitele Mauglího nebylo před kamerou téměř nikdy nic jiného než zelené plátno.
Až magické je, že na to divák dokáže po pár minutách zapomenout a nechat se filmem vtáhnout do dění. Není to však hypnotické omámení smyslů, jaké provozuje had Ká s Mauglím, film naopak diváky svou kinetičností a dramatičností natolik zbystří, že si sami budou po zhlédnutí připadat lehce fyzicky vyčerpaní.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist