Výprodejové akce nebo akční ceny zboží nebyly v pořádku v téměř dvou pětinách (39,4 procenta) provozoven, které od letošního ledna do března zkontrolovala Česká obchodní inspekce (ČOI). Během akce zaměřené právě na slevy uskutečnila 1973 kontrol.

Inspektoři do značné míry využívají podněty spotřebitelů, kteří si často stěžují na nesprávné účtování cen výrobků, jež měly být zlevněny. I proto je podíl zjištěných nedostatků tak vysoký.

"Zejména u krátkodobých slev však často podají podnět ke kontrole až po jejím ukončení, takže porušení povinností lze prodávajícímu jen těžko prokázat. V dalších případech se spotřebitelé neseznámí dostatečně s podmínkami slevových akcí, takže na zvýhodněnou cenu nemají nárok," říká mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.

"Nejčastější závadou bylo neseznámení spotřebitele s cenou platnou v okamžiku nabídky, což bylo spojeno s dalším deliktem – nesprávným účtováním," upřesňuje ústřední ředitel ČOI Mojmír Bezecný. "Pokud mají spotřebitelé podezření na porušení podmínek prodeje zboží ve slevě, je potřeba zaslat podnět ke kontrole co nejdříve," zdůrazňuje.

V letošním prvním čtvrtletí nabylo právní moci téměř 500 pokut za 4,3 milionu korun. Nejvíce musí platit Penny Market (800 tisíc korun), pětici nejvyšších pokut doplňují dvě sankce pro společnost Ahold, provozující síť Albert (dvakrát 350 tisíc korun), Tesco Stores (435 tisíc) a Sportsdirect.com Czech Republic (200 tisíc). U řetězců jde o souhrnné pokuty za více porušení zákona na více provozovnách.