V Česku se málokdy objeví výstava, o které lze říct, že je opravdu důležitá. O nynějším představení malby ruského umělce Pavla Pepperštejna, kterou v ostravském Platu kurátorsky připravil rusista Tomáš Glanc, lze ovšem suverénně mluvit jako o senzaci sezony.

Pepperštejn, který se narodil v roce 1966 v Moskvě, je jednou z největších současných ruských uměleckých hvězd. Má pevnou pozici na Západě a nepominutelnou českou vazbu. Je synem ruského malíře Viktora Pivovarova, neméně internacionálního umělce, který několik desetiletí žije v Praze.

Pepperštejn díky tomu v letech 1985 až 1987 studoval na pražské Akademii výtvarných umění a zejména na přelomu 80. a 90. let měl významný vliv na zdejší vizuální scénu. Zdá se tedy neuvěřitelné, že ostravská expozice je malířovou první samostatnou výstavou v Česku.

V hlavním výstavním prostoru sálu Gong v Dolních Vítkovicích jsou vystaveny dva Pepperštejnovy obrazové cykly. První pochází z roku 2010 a jmenuje se Suprematické studie řeckých mýtů − je to odkaz na směr, který počátkem 20. století pracoval s geometrickou abstrakcí. Druhý vystavený soubor, z let 2014 a 2015, zase tematizuje vize vzdálené budoucnosti. Pepperštejnova obrazová sci-fi je ukotvena stejně tak v budoucnosti jako v minulosti.

Architekt výstavy Jan Šerých postavil oba obrazové soubory proti sobě na panelech uspořádaných do minimalistické geometrické dispozice. Při vstupu na výstavu vidíme sci-fi obrazy, při odchodu zase řecké báje. Divák se tedy může rozhodnout, zda jednotlivé cykly bude vnímat v celku, nebo si je při prohlížení namixuje. Obrazová řeč je v obou sériích podobná.

Výstava

Pavel Pepperštejn: Memory is Over
Kurátor: Tomáš Glanc
Plato, Ostrava
otevřeno do 21. srpna

Na malbách se objevují suprematistické geometrické útvary čtverce, trojúhelníku či kruhu s fragmenty postav, krajiny, předmětů a také, jak se na ruskou školu sluší a patří, s nápisy v azbuce i v angličtině. Syn Pepperštejn nejen nepopírá otce Pivovarova, ale přitakává také odkazu ruské revoluční avantgardy. Pepperštejn dokonale zvládá práci s plochou obrazu, kresbou a barvou. Před divákem rozvíjí nekonečné zákruty fantazie.

Obrazy působí lehce a svěže. Jsou srozumitelné i méně poučenému divákovi a otevírají nedozírné pole interpretací, odkazů a inspirací, čehož se s velkou chutí chopil v textu skvěle vypraveného katalogu kurátor Glanc. Ačkoliv, nebo právě proto, že není uměnovědec, je jeho text exemplární ukázkou, jak lze poutavě a zasvěceně psát o současném umění.

Pepperštejn je velmi činný tvůrce. Vedle maleb, kreseb, objektů a instalací se věnuje také videu, klipu, užitému umění, má rozpracovaný film a je úspěšným spisovatelem − z jeho literárního díla v češtině vyšly povídky Svastika a Pentagon či detektivní román s mystickými prvky Pražská noc.

Ostravské Plato výstavou Pepperštejnovy malby dokazuje, že by mohlo být důležitou, intelektuálně zdatnou institucí, konkurující občasné rigiditě pražského centra.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist