Prodej motorových vozidel v Číně vzrostl v červenci meziročně o 23 procent na 1,9 milionu vozů. Tempo jeho růstu tak bylo nejprudší za tři a půl roku. Vyplývá to z údajů, které v pátek zveřejnil čínský svaz výrobců automobilů (CAAM). Za silným růstem stojí loňské snížení daňové zátěže menších automobilů a nízká úroveň prodeje v loňském červenci. Čínský automobilový trh je největší na světě.

Čínský svaz osobních automobilů (CPCA) už začátkem týdne oznámil, že prodej osobních aut se v červenci zvýšil rovněž o 23 procent, a to na 1,6 milionu. Údaje CAAM zahrnují i nákladní automobily a autobusy.

"Loňský červenec byl tak slabý, protože mu předcházela pohroma na akciovém trhu v závěru června," uvedl jeden z analytiků poradenské firmy Automotive Foresight v Šanghaji. Poukázal tak na tehdejší propad cen čínských akcií, který řadu drobných investorů připravil o spoustu peněz. "V červenci a srpnu (loňského roku) nechtěl auta nikdo kupovat," citovala jej agentura Reuters.

Situace na čínském automobilovém trhu se však výrazně zlepšila, když Peking loni na podzim snížil daň z obratu u automobilů s objemem motoru do 1,6 litru. V celém loňském roce tak prodej motorových vozidel v Číně nakonec vzrostl téměř o pět procent, ačkoli se během roku objevily obavy z prvního celoročního poklesu čínského automobilového trhu v tomto století. Loňský růst byl nicméně nejpomalejší od roku 2012.

Za prvních sedm měsíců letošního roku se prodej motorových vozidel podle CAAM zvýšil meziročně téměř o deset procent. Analytici i automobilky však pochybují, zda bude oživení trhu pokračovat, pokud vláda neprodlouží platnost daňové úlevy pro malá auta. Platnost nynější úlevy má vypršet na konci tohoto roku.