Povědomí Západu o Jihoafrické republice podpořil na konci minulé dekády tehdy šestadvacetiletý rodák z Johannesburgu, režisér Neill Blomkamp. Dystopickým filmem District 9, který je díky tematizování uprchlické otázky aktuální i dnes, výrazně zasáhl do úrovně hollywoodské sci-fi.
Na umělecké scéně JAR se tehdy vůbec dělo něco mimořádného − ve stejné době vznikl hudební projekt Die Antwoord, který je přinejmenším obdobně intenzivní, groteskní a provokativní jako snímky Neilla Blomkampa. Členové Die Antwoord, kapely, která dnes vystoupí v pražských Žlutých lázních, se ostatně v herecké premiéře objevili právě v posledním Blomkampově snímku, robotické romanci Chappie.
Účinkování ve filmu představilo skupinu i fanouškům, kteří o ní ještě neslyšeli − naprostá většina ze zástupů lidí, které lze dnes ve vyprodaných Žlutých lázních očekávat, ale poetice skupiny propadla už v roce 2009, kdy se na YouTube objevil virální videoklip k hitu Enter the Ninja.
V pětiminutové skladbě, která je dodnes nejoblíbenějším trackem skupiny, najdeme všechno, co Die Antwoord definuje. Ve slokách, které rapuje vůdce kapely Ninja, se střetává afrikánština se slangovou angličtinou plnou bombastických sloganů, v refrénech zpívaných Ninjovou partnerkou, která si říká Yolandi Visser, zase najdeme ironický nadhled zkušeně maskovaný za melodickou nevinnost.
U kapely, která míchá rap s ravem a elektronickým popem, byla ale vždy zásadní vizuální stránka. Režisér klipu Rob Malpage doprovodil výbušný track Enter the Ninja vizualitou inspirovanou jihoafrickou subkulturou zef, již Yolandi Visser popsala jednoduše a přesně: "Zef znamená, že jsi chudý, ale sexy, že nemáš prachy, ale dokážeš mít styl."
Tento přístup u publika zabral. Prakticky okamžitě po vydání klipu podepsali Die Antwoord, jejichž třetím členem je DJ Hi-Tek, smlouvu u prestižní značky Interscope Records, která pro západní trh znovu vydala jejich debutovou desku $O$.
Recenze byly spíš vlažné, fanoušci si ale své pobláznění vzít nenechali − už na jaře 2010 vystupovali Die Antwoord na americkém festivalu Coachella před čtyřicetitisícovým davem, na konci roku vyhráli cenu MySpace pro nejlepší video roku a jejich očekávaná druhá deska měla potvrdit výsadní postavení, které se jim během několika měsíců podařilo získat.
Komplikace ale přišly ze strany vydavatelství Interscope, které prý od kapely požadovalo obecně přijatelný zvuk a větší posluchačskou přístupnost. Die Antwoord však demonstrovali svoji nezávislost tím nejlepším možným způsobem − Ninja prohlásil, že "když budete myslet na to, co se bude líbit lidem, vaše kapela nebude nikdy stát za nic", a Die Antwoord si založili vlastní značku Zef Records.
Druhé album Ten$ion a ani dva roky stará a zatím poslední deska Donker Mag sice také nevzbudily nadšení kritiků, Die Antwoord ale dál intenzivně koncertovali a chválu sklízeli především za klipy. Na kávu je dokonce pozval režisér David Lynch.
Do Žlutých lázní přijíždějí Die Antwoord na vrcholu popularity. I když se jim dlouho nepovedlo vydat desku, která by fungovala jako celek, větší open air show letos v létě Prahu už asi nečeká.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist