Výrazně vyšší poptávku po využití divadla, než jsou jeho provozovatelé schopni zvládnout, má po 15 letech své existence první scéna specializovaná na tanec – žižkovský Ponec.

"Jsme dnes dále, než jsem si dokázala představit. Nebyli jsme si tehdy jisti, zda je šance mít kvalitní repertoár na 80 veřejných produkcí ročně, k nimž jsme se zavázali. Poslední léta hrajeme více než 200krát ročně," řekla zakladatelka a ředitelka společnosti Tanec Praha, která divadlo provozuje, Yvona Kreuzmannová.

Ta věří, že za dalších 15 let tomu nebude jinak. "Scén se solidním technickým zázemím přibylo a diváci i média si k tanci umí najít cestu, stojí to za to," řekla.

Někteří z tanečníků, choreografů i těch, kdo prošli produkčním týmem Ponce, se později sami rozhodli založit vlastní projekt. "Moc jim fandím, máme společný zájem vytvářet podmínky pro tanec, jaké si zaslouží," uvedla.

Ponec byl otevřen 10. září 2001. Myšlenka vzniku stálé taneční scény, za kterou stála, vycházela z nedostatku prostoru pro nezávislé choreografy a profesionální tanečníky. Kreuzmannová stála koncem 80. let i u zrodu mezinárodního festivalu Tanec Praha.

Ponec se za 15 let existence kromě získání pevného místa na mapě divadel stal členem European Dancehouse Network. "V tom jsme jediní z ČR a jedni z mála z východního bloku, je to prestižní síť s velkým know-how," popisuje Kreuzmannová.

"To je nakonec vidět i na letošním zahájení sezony: maďarská premiéra vzniká díky evropskému projektu Be SpectACTive! a tvůrčí rezidenci umělce Csaby Molnára a také díky podpoře Visegradského fondu, je to osvěžení pro naši scénu. Ale máme i aktivity pro širokou veřejnost, například Dětské studio nebo workshopy pro seniory či nový koncept divadelní kavárny," uvedla.

Když se Ponec otevíral, byla podle odborníků největším problémem českého tance nedostatečná podpora z veřejných míst, nejen finanční.

"K posunu každopádně došlo. Ministerstvo kultury se věnuje revizi grantového systému a poprvé vyhlásilo Program státní podpory festivalů. Hlavní město se rovněž zavázalo analyzovat granty, tak věřím, že dosavadní disproporce v podpoře jednotlivých druhů umění dokážou postupně vyvážit," řekla Kreuzmannová, která je také specialistkou na kulturní politiku.

Připomíná, že ohlasy na český tanec jsou v dnešním světě velké. "Čeští umělci právě sklidili historický úspěch na německém veletrhu Tanzmesse a dále reprezentují Prahu i celou ČR na řadě míst světa. Zájem jde prudce nahoru," uvedla s tím, že podmínky, v nichž čeští umělci tvoří, tomu ne zcela odpovídají.