Společenskou odpovědností se v naší zemi zabývá čím dál tím více firem. Ty velké − mnohdy nadnárodní korporace − si nastavují dlouhodobé globální strategie, založené na propracovaných studiích a plánech. Menší firmy naopak častěji reagují na aktuální potřeby ve svém blízkém okolí. To, zda budou připravované projekty nakonec úspěšné, překvapivě nezávisí ani tak na množství vložených financí, jako spíš na ochotě zaměstnanců podílet se na jejich realizaci.
Dell Computer
Když mají zaměstnanci na výběr, jak chtějí pomáhat, přináší to výsledky. Ve společnosti Dell se dnes dobrovolnictví věnují téměř tři čtvrtiny zaměstnanců. Za čtyři roky toto číslo vzrostlo více než dvojnásobně. Lidé v Dellu finančně podporují kampaň Movember a prevenci rakoviny prsu nebo se věnují mladým lidem z dětských domovů v rámci prázdninových praxí. Vysoké účasti napomáhá i vtipná forma propagace a možnost setkávat se mimopracovně.
GlaxoSmithKline
Společnost GlaxoSmithKline se věnuje neziskovým organizacím. Odborníci z GSK neziskovkám radí například s PR nebo finančním a projektovým řízením. Podílejí se také na zdravotně-osvětovém programu Krokuz pro ženy z azylových domů či projektu Inicio, který pomáhá dlouhodobě nezaměstnaným ženám pustit se do podnikání. Díky globálnímu projektu Pulse pomáhají odborníci z GSK i v rozvojových zemích.
IBM Česká republika
Posun v myšlení lidí je hlavním motivem veřejně prospěšných aktivit IBM. Do aktivit se zapojují zaměstnanci jak individuálně, tak v týmech. Romským studentům pomáhají uspět ve studiu, pro dívky připravují letní IT tábor. Prostřednictvím Pride Business Fora otevírá IBM témata, která řeší lesbická a gay komunita. K celonárodní diskusi o vzdělávání přispěli experti z IBM analýzou obsahu sociálních médií pro think-tank EDUin. Díky odbornému speed datingu (rychlému seznamování) propojuje IBM v rámci sítě Know-how pro lepší svět firmy a neziskovky. IBM Think Academy zase podporuje inovace v boji s virem zika.
Dobrovolnictví je základ
Jednou z klíčových motivací je možnost volby. Tedy že si zaměstnanci mohou vybrat z velkého portfolia aktivit činnost, ve které by se chtěli realizovat. "Vedení se minulý rok zeptalo zaměstnanců, jak by chtěli oslavit 25. výročí působení EY na trhu. A ti místo velké party přišli s nápadem, že by chtěli pomáhat potřebným. Mohli nominovat neziskovku, která si podle nich zaslouží naši pomoc. A proto je směs hodně různorodá − od organizací, které pomáhají opuštěným kočkám, až například po ty zaměřené na děti nebo staré lidi," říká Magdalena Souček, vedoucí partnerka poradenské společnosti EY v České republice a v části regionu střední a jihovýchodní Evropy.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.