Co podle vás aktuálně mimo cloud "hýbe" tuzemským trhem s CRM řešeními? Jaké trendy jsou za poslední rok dva v oblasti aplikací CRM patrné?

Jiří Rákosník, obchodní ředitel, J.K.R.

K hlavním trendům, které v reálu hýbou českými firmami v souvislosti s řízením vztahů se zákazníky, patří především mobilita a hlubší využívání analytických možností, které CRM nabízí.

Mobilitou mám na mysli především dostupnost informací z CRM řešení v terénu přes mobilní telefon či tablet, ideálně i s možností off-line synchronizace, protože ne všude je dostatečné pokrytí kvalitním signálem. Pracovníci v terénu, především obchodníci a servisní technici, tak mohou získávat potřebné informace i bezodkladně zadávat nové záznamy, objednávky a podobně.

Z hlediska analytických možností v rámci řízení vztahů se zákazníky české organizace v širší míře využívají analýzy obchodních příležitostí a vývoje vztahu s klíčovými obchodními partnery. Neupírají svoji pozornost pouze k neustálému rozšiřování zákaznické báze, které nemusí být vždy plně efektivní, ale soustřeďují se na vytěžování stávajících klientů, kde se s dostupností a správnou analýzou zvyšuje šance na další prodeje a rozvíjení vztahu. S tím souvisí i nárůst využívání elektronické komunikace prostřednictvím e-mailových newsletterů, které vynikají vysokou mírou účinnosti v porovnání s jinými hromadnými marketingovými kanály. Analytika je snad ještě více důležitá z hlediska udržení zákazníka a zajištění jeho setrvalé spokojenosti, protože získat zpět ztraceného klienta patří mezi nejtěžší obchodní aktivity.

Foto: archiv redakce