Přijít to muselo. Když se na začátku desetiletí začaly na serveru YouTube objevovat první písničky pod tajemným pseudonymem The Weeknd, ve světě popu se z nich rychle stala událost.
Zpěvák a producent Abel Makkonen Tesfaye z kanadského Scarborough se v nich ponořil do žánru R&B, jehož šablony jsou už dekády úspěšné v hitparádách, jenže s postojem a přístupem alternativního umělce.
Jeho účes ve stylu umělce Basquiata se stal ikonickým stejně rychle jako jeho songy populárními a falzetem v hrdle dokázal skvěle balancovat mezi popem a nezávislou scénou. S aktuální třetí deskou nazvanou Starboy pronikl The Weeknd do světa mainstreamového popu.
S rozervanými texty plnými večírků, večírků po večírcích a experimentování v kombinaci s přiznanými odkazy na Michaela Jacksona smíchanými s leckdy až arabskými nápěvy a samply kapel jako Siouxsie and the Banshees od počátku kariéry do popu vnášel nová témata.
Prvními dvěma deskami se přidal k těm, kteří nastolují trendy pro největší americké popové hvězdy, jež se tou dobou ještě opájely bezstarostností a hédonismem narovnaných tanečních beatů a chytlavých melodií.
Rok 2016 je plný důkazů, že tohle už se změnilo. Jedněmi z nejúspěšnějších nahrávek jsou minimalisticky a hypnoticky pojaté desky Beyoncé či Rihanny, jejíž skladba Work v produkci Weekndova krajana a spolupracovníka Draka by klidně mohla být hymnou opiátově ospalé "antipopové" generace.
Do atmosféry, kdy se z nezávislé hudby stává hlavní proud, nyní The Weeknd vstoupil na první pohled jako vítěz.
Server Spotify ho vyhlásil nejstreamovanějším umělcem a jeho třetí studiová nahrávka Starboy se stala nejprodávanější v osmdesáti zemích světa. Přesto se ale ono vzrušení z nového a jiného přístupu k tradiční popové disciplíně někam vytratilo a někdejší výlučnost střídá při vší rafinovanosti i předvídatelnost.
Z velké části je to v případě aktuální desky určitě dáno přehnanou stopáží. Téměř hodinu a čtvrt s osmnácti písničkami The Weeknd neutáhne a některé skvělé momenty neochotou škrtat zbytečně rozmělnil.
Přesto tu jsou, v čele s úvodní skladbou, která dala albu Starboy jméno a pod jejíž produkcí jsou podepsáni francouzští dobyvatelé hitparád Daft Punk. Jejich prolnutí s Weekndovým světem zní zcela přirozeně. Pro Daft Punk typickou taneční návykovost v sobě ta skladba má, ale až v druhém plánu, zahaluje ji podloudný klid a to je kontrast, na kterém umí The Weeknd svoje hudební vize stavět opravdu dobře.
Druhá spolupráce s Daft Punk desku naopak uzavírá − skladba I Feel It Coming je čistokrevným vyznáním melodice Michaela Jacksona a s línou funky kytarou v refrénu je předurčena k jedinému − úspěchu i u těch, které žádné posouvání trendů nezajímá. Artikuluje to, co předtím Weeknd celou deskou naznačil. Je jistým odhozením manýr, ještě hlubším poddáním se oněm popovým šablonám, které si už dříve pokroutil k obrazu svému.
Díky tomu tu vedle sebe obstojí a uchopitelný celek tvoří novovlnnou diskotékou zrytmizovaná divočina False Alarm, přímočará taneční óda Rockin' patřící do rozjásaného hudebního klubu i "zhulený" song Stargirl s hostující zpěvačkou Lanou Del Rey.
Deska Starboy svou všudypřítomnou melancholií i nenápadnou chytlavostí shrnuje, jak zněl pop v roce 2016. Možná je to přehnanou stopáží a vatou mezi skvělými singly, proč přesto v souhrnu zní, jako by si na ní The Weeknd neostříhal jenom vlasy, ale i kus svojí někdejší výlučnosti.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist